Tarzan
    Jag går årskurs 1 på ett högskoleförberedande gymnasium och jag undrar om jag kan läsa finska(1) som modernt språk eller som en extra kurs? Jag har inte rätt till finska som modersmål eftersom det inte talats i hemmet på två generationer samt att jag saknar betyg i språket sedan grundskolan.
    Läste någon annanstans att man skulle kunna välja det som modernt språk men jag vill helst inte avsluta mina franskastudier då jag är på 9e terminen nu.
    Så jag undrar om det alls är möjligt att läsa två språk, och kan kommunen göra undantag så man kan läsa två språk?

    1: Jag har också två andra språk som inte talats på två generationer.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är inte förbjudet att på gymnasiet läsa Moderna språk (finska) eller andra moderna språk men problemet är att lärare måste finnas som kan undervisa + ett tillräckligt antal elever som väljer läsa samma kurs; eftersom kursen inte är obligatorisk, då ges den i mån av "möjlighet", alltså tillgång till lärare och även tillräckligt antal elever måste välja den kursen vilket sällan är fallet. Jag vet inte om din gymnasieskola har en lärare som kan undervisa i finska som moderna språk eller om tillräckligt antal elever väljer läsa samma kurs som du också vill läsa... därför kan jag inte svara på frågan om du ska kunna läsa finska som modernt språk på din gymnasieskola. Fråga på den gymnasieskolan som din fråga gäller om de har en lärare som är behörig att undervisa i finska som modernt språk.
    Övrigt som kan vara av intresse för dig: Finska är ett av Sveriges nationella minoritetsspråk, läs om det på do.se/sprak-och-lattlast/nationella-minoritetssprak

    Studie- och yrkesvägledare