Mercan

    Jag sökte in till läkarutbildningen men kom inte in. Nu tänkte jag gå på komvux för att få högre merit. I ettan och tvåan gick jag kurserna tyska 3 och 4 och fick A i kurserna. Kan jag på komvux gå spanska 1 för att höja min merit eller räknas det inte p.g.a jag redan haft moderna språk?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag förstår det som så att du har Examensbevis och du har max antal meritpoäng i ämnet Moderna språk. Om det stämmer så kommer in betyget i Spanska 1 påverka ditt meritvärde.
    Detta gäller: när man har examensbevis från gymnasiet eller från komvux påverkar nya betyg meritvärdet endast i 2 fall: om en ny kurs krävs för behörighet eller om det nya betyget ger meritpoäng. Några meritpoäng för moderna språk kan du inte få för att du redan har maximalt antal, 1.5 som du fick genom moderna språk 3 och 4. Om meritpoängen läs gärna på gymnasieGuiden.se/meritpoäng
    Om du endast har meritpoängen för moderna språk (alltså ej för engelska eller matte) så kan du få ännu 1.0 meritpoäng för engelska 7 eller för t.ex matte 5 (eller för två kurser matte specialisering).

    Studie- och yrkesvägledare