Hej Noah,
    kika gärna på framtid.se/yrke/historiker och utbildningar till Historiker finns inom högskoleväsendet: på högskolor och universitet. Till alla svenska högskoleutbildningar krävs alltid Grundläggande behörighet: du behöver, förutom examensbevis från gymnasiet även ha godkända betyg i svenska 2,3 och i engelska 6.
    Sedan kan också kurser krävas för särskild behörighet - den behörigheten kan vara olika till olika utbildningar, även om de utbildningarna ligger i samma kunskapsområde och leder till samma yrke. Man får då ta och separat titta på vilken särskild behörighet som eventuellt krävs för just de utbildningar som du vill komma in på. Jag rekommenderar lärosätenas gemensam webbplats www.studera.nu för att leta information om svenska högskole-Universitetsutbildningar (inkl.vilken särskild behörighet som ev.krävs).
    Särskild behörighet till Historiekerprogrammet på Uppsala universitet och till Kandidatprogram i Historia på Lunds universitet består av godkända betyg i Historia 1a1 + 1a2 (eller 1b) och Samhällskunskap 1a1 + 1a2 (eller 1b). Om du på gymnasiet inte valde till 1a2-kurserna i historia och samhällskunskap behöver du komplettera, vilket du kan t.ex göra på komvux.
    Men det kan också finnas program i historia som ej kräver särskild behörighet; exempel: Historikerprogrammet på Södertörns högskola verkar inte kräva ngt för särskild behörighet, man blir alltså behörig om man endast har Grundläggande behörighet.
    Vad gäller matematik, så ingår godkänt betyg i matematik 1 i grundläggande behörighet. Mer matte brukar inte krävas om man vill, i Sverige, läsa Historia på universitetsnivå.