Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    för att i Sverige bli auktoriserad revisor krävs att du har genomfört en teoretisk och praktisk utbildning om totalt minst sex år samt därefter avlagt ett prov.

    Den teoretiska utbildningen görs på universitet eller högskola och ska pågå under minst tre år. Den praktiska utbildningen sker under handledning av en auktoriserad eller godkänd revisor och även den ska pågå under minst tre år.

    För mer information om vilka krav som ställs för att kunna få auktorisation, läs på Revisorsinspektionens hemsida samt på hemsidan för Branschorganisation för redovisningskonsulter, revisorer och rådgivare - www.far.se
    Om yrket revisor se framtid.se/yrke/revisor

    Men om du kan tänka dig läsa mot ett annat ("liknande yrke" - OBS! yrken kan likna varandra på olika sätt) så finns det 2åriga utbildningar inom yrkeshögskola, se exempelvis följande utbildningar (snabblänkarna nedan):
    utbildning/sih-stockholms-internationella-handelsskola/internationell-redovisningsekonom
    utbildning/affarshogskolan/affarsinriktad-redovisningsekonom

    Studie- och yrkesvägledare
    • Siya : Hej igen SYV!
    • Siya : Det är det jag menar. Jag som redan har en kadisat examen på nationell ekonomi fast inte från Sverige. Måste jag ändå gå för den tre åriga teoritiska utbildning på Universitet?
    • Milla : Har du fått värdering av din utbildning från UHR, universitets- och högskolerådet? Om inte - skicka dina betyg till UHR för svar ang.vad din utbildning motsvarar i Svenska "mått mätt". Se https://www.uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning/ ... Om du redan fått svar från UHR som bedömd din utbildning motsvara svensk kandidatexamen, kontakta i så fall Revisorsinspektionen för information om hur du nu ska gå tillväga för att på sikt uppnå kraven för att bli Auktoriserad revisor.
    • Siya : Hej! Det har jag skickat och UHR har bedömt och skrivit (I utbildningen ingår studier i bl.a statsvetenskap, nationalekonomi och internationella relationer samt Utbildningen motsvarar kandidatexamen). Innebär det att jag kan kontakta Revisioninspektion att kunna komma vidare? Tack
    • Milla :

      Ja, du bör kontakta Revisorsinspektionen. Lycka till!

    Läs alla kommentarer