Elev x

    Hej! Jag har blivit antagen till Apotekarprogrammet och jag studerar just nu. Jag har läst på vissa ställen på internet att man kan läsa två utbildningar samtidigt, men för att kunna göra det så ska man inte söka till två olika utbildningar SAMMA termin för att kunna bli antagen till båda. Det vill säga att exempelvis jag som blev antagen till Apotekarprogrammet ht21 så kan jag söka till en annan utbildning tex ht22, samtidigt som jag fortsätter på Apotekarprogrammet. Alltså det skulle inte vara möjligt för mig att bli antagen till två olika utbildningar om jag söker samtidigt till de, tex om jag hade sökt till två olika utbildningar ht21 så skulle jag inte blivit antagen till båda MEN om jag istället skulle söka till den andra utbildning ht22 så skulle jag kunna blir antagen till den SAMTIDIGT som jag fortsätter med Apotekarprogrammet. Kan du bekräfta ifall detta är sant eller om det inte stämmer. Om jag söker till en annan utbildning ht22, kan jag fortsätta med Apotekarprogrammet tillsammans med det nya programmet.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det är Antagning.se som gör antagning till svenska högskole- /universitetsutbildningar. Vad Antagning.se svarat på liknande frågor förut var att man kan bli antagen till nya kurser/program á 45 högskolepoäng per termin samtidigt som man inom det programmet där man sedan innan läser har platsgaranti på kurser som ingår i programmet.
    De flesta som utnyttjar den möjligheten byter sedan till den nya utbildningen. Att läsa 2 olika heltidsutbildningar samtidigt är mycket tufft och ibland går inte alls pga föreläsningar, seminarier och tentamina krockar med varandra (och ingen kan befinna sig på 2 olika platser samtidigt). Studieinsats som krävs för att läsa 2 olika heltidsutbildningar är 80 timmar/vecka, vilket är 11.43 timmar per dag, alltså nästan 12 timmar per dag (varje dag, även lördag och söndag).

    Som sagt, du kan söka till nya kurser och program och kan bli (enligt info vi fick från Antagning.se för ett tag sedan) antagen till upp till "nya" 45hp per termin samtidigt som du har platsgaranti på det programmet där du läser nu. Sedan blir det upp till dig om du orkar läsa fler alika utbildningar samtidigt. Vi har även erfarenhet av att institutionerna där utbildningarna ges reagerade och försökte mer eller mindre "tvinga" studerande välja vilken utbildning hen ska läsa och vilken hen ska tacka Nej till. Institutionerna vägrar (i alla fall oftast) anpassa undervisning och ge dispens från obligatoriska "saker" som seminarier och tentorna pga personer samtidigt läser en annan utbildning.