E
    Hej, ända sen jag gick i sjuan så har jag velat plugga Hotell och Turism. Jag hade kvar den viljan i nian och kom in på den skola jag ville. Men nu i efterhand så känner jag att det var inte alls den linje som jag ville gå.

    Jag har funderat på att jobba som mäklare i framtiden men jag är rädd att jag inte kan göra det pga att jag pluggar Hotell och turism. Jag undrar då om det finns en chans att jag kan bli det? Hur mycket och vad behöver jag plugga efter gymnasiet för att bli mäklare?

    Tack för svar :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej E!

    menar du https://www.framtid.se/yrke/fastighetsmaklare

    eller någon annan sort mäklare?

    Studie- och yrkesvägledare

    www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_HT.pdf

    ser du programplan för Hotell/turism programmet och längst ner ser du vilka kurser du behöver läsa för Grundläggande behörighet: svenska 2&3 och för Särskild beh behöver du matte 3 och inom samhällskunskap komplettera med sh1a2, 50poäng.

    Kurser för grundläggande beh har du rätt att läsa. Men prata med SYV på din skola om det finns möjlighet att även läsa mer matte och samhällskunskap ( inom matte rekommenderar jag matte 2a&3b ).