Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    på universiteten ges tekniska basår på heltid (30 högskolepoäng per termin) och sjuksköterskeprogrammet är också en heltidsutbildning (också 30 hp per termin).
    Antagning.se antar till max 45 hp per termin, alltså kan man bli antagen till en heltidsutbildning och samtidigt till en HALV-tidsutbildning men varken sig sjuksköterskeprogrammet eller tekniska basår på universiteten ges på deltid.
    Om du vill bli behörig till utbildningar som leder till yrken Högskoleingenjör och Civilingenjör behöver du godkända betyg i gymnasiala kurser fysik2, kemi1 och matematik4.
    På ditt gymnasieprogram tror jag inte du kan läsa kemi eller fysik men du kan läsa mer matematik än det som är obligatoriskt (försök läsa både matematik 2a och 3b).
    Om du direkt efter gymnasiet kommer in på sjuksköterskeprogrammet kan du söka läsa fysik1a och sedan 2, kemi 1 och de mattekurserna som kommer fattas dig upp till och med matematik 4 - på komvux. Komvux brukar kunna erbjuda läsa på deltid och/eller på distans.
    Det är inte förbjudet att läsa på högskola-universitet och samtidigt på komvux.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elev : Tack så mycket för svaret
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp!