Maja
    Hej!

    Jag läser just nu andra året på gymnasiet. I höstas påbörjade jag kursen spanska 4 som mitt i-val, men pga stress valde jag att hoppa av den. Tyvärr kunde jag inte skriva ut mig från kursen helt eftersom jag redan deltagit på ett antal lektioner, och därav gick min lärare med på att istället ge mig ett F i slutbetyg.
    I och med detta har jag, inför nästa år, valt 2 i-valskurser; Engelska 7 och mental träning. Detta för att inte förlora 100 poäng. Kan jag på något sätt "byta ut" mitt betyg i spanskakursen mot det framtida betyget i mental hälsa, för att mitt meritvärde inte ska sänkas lika mycket? Eller kommer spanskan alltid att räknas med?
    Är inställd på att annars göra en prövning efter gymnasiet, men tänkte bara höra med er hur det funkar.

    Tack för hjälpen,
    Maja
    • : Hej! Är ingen SYV, men det som är viktigt här är att veta om din spanska-kurs är utökad eller inte? Utökad innebär att kursen ligger utanför ditt program, och därmed inte kommer räknas med om det inte ger meritpoäng. I ditt fall vore det fördelaktigt om du har spanskan som utökad, för eftersom du har ett F så kommer den inte ge dig någon merit, och därför kommer heller inte F:et att påverka ditt meritvärde. Annars har du ju alltid möjlighet att göra prövning i spanska-kursen. Eftersom du har ett F har du också enligt skollagen rätt att göra prövning i kursen. En prövning är en examination där läraren prövar dina kunskaper i en kurs med hjälp av olika examinationer (prov, presentationer). När du gör en prövning så gäller hela betygsskalan, från A till F, och du har rätten att göra det. Vill du ändå köra på Engelska 7 och mental träning bör du kolla med din SYV om vilken kurs som är utökad om om spanskan kan göras utökad. MVH, Brendan
    • Anna : Vilket program läser du? På vissa program är en eller två kurser moderna språk - obligatoriska; och på andra - valbara.
    • : Så är det också ja.
    • : Tack för svaret!!
    • : Jag läser ekonomi ekonomi :)
    • : Då har du kanske läst spanska 3 innan :)?
    • : Ja precis, det gjorde jag under ettan!
    • Julia : Läs Annas svar. En kurs mod.språk Måste ingå i examensbevis från EK. vad blir av det andra mod.språk betyget - beror, som sagt, på... bra om du kan få godkänt betyg i mod.språk4 (du får + 1.0 meritpoäng, vilket ger stor fördel när man söker till högskoleutbildning i Sverige, sen).
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maja;

    på ekonomiprogrammet är En kurs moderna språk - obligatorisk; det kan du bl.a se i EK/programplan/Programplan_EK.pdf men fler kurser moderna språk får läsas på Ekonomiprogrammet.
    Totalt behöver du ha 2500 betygsatta poäng (och av dem får max 250 poäng vara betygsatta med F) för att uppnå kraven för examensbevis.
    Det går att ha en och t om två kurser moderna språk med F betyg in i sitt examensbevis.

    Om du på gymnasiet får Studiebevis /ej uppnår kraven-för-Gymnasieexamen>> kan du på komvux göra en ny planering och behöver inte alls ha moderna språk i ditt examensbevis från komvux.
    Om du får ut examensbevis på gymnasiet med F i moderna språk4, kommer du behöva i fortsättningen få högre betyg i exakt samma kurs (samma språk på samma nivå) för att det nya betyget ska räknas in i stället för F-betyget.
    ...

    Om huruvida din skola kan "utesluta" moderna språk4 /exempelvis sätta den kursen som U-kurs, utökad/, kan bara rektor på din skola svara på; ansvar kan vara av rektorn delegera till SYV på din skola.
    Egentligen, så avråder Skolverket från att gymnasieskolorna "vänder och vrider" på kurserna för att höja elevernas meritvärde. Men vi vet att vissa skolor vissa år göra det ändå. :(

    Prata med SYV på din skola. Du får gärna visa mitt svar för personal på din skola, om du tror det blir till hjälp för dig.

    Lycka till!
    ANNA

    • : Tack så jätte mycket, känner att jag fått mycket mer klarhet i det hela nu! Ska boka ett möte med SYV på min skola och prata igenom detta. Det borde funka att lägga spanska 4 som en utökad kurs då jag kommer att ha läst 100 poäng mer än jag behöver. Får väl bara hoppas att det kan lösas. Tack återigen! :)
    • Anna : Tänk på att godkänt betyg i Moderna språk4 ger dig + 1.0 meritpoäng. Skillnad mellan F och A betyg i en 100poängskurs är "plus-minus 0.4" och så ger mod.språk ännu plus 1.0 ... du får ganska stor höjning i ditt meritvärde om du får E i mod.språk 4, i stället för F. Och efter F-betyget har du rätt att göra prövning. Men prata gärna med SYV på din skola. och Lycka till!