Anders14
    Hej, jag har redan tagit gymnasieexamen men funderar på att läsa engelska 7 på komvux för att öka mitt meritvärde och få extra meritpoäng. Jag funderade därför på vad som händer om jag inte klarar engelska 7 på komvux (alltså att jag får F). Kommer mitt meritvärde då sänkas eller blir det som att jag inte har gått engelska 7 och mitt meritvärde förblir samma som innan komvux när jag söker in på en högskola?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du läser engelska 7 på komvux eller gör prövning i den kursen och får F, blir det som att du inte har fått betyget i engelska 7 och ditt meritvärde förblir detsamma som innan komvux eller prövningen när du söker in på en högskola eller på ett universitet. Detta kan man, förenklat förklara, på grund av att eng 7 ingår inte i ditt examensbevis och krävs inte för någon svensk högskoleutbildning. Jag skrev sista meningen in i det här svaret för att andra personer kanske läser mitt svar till dig och jag vill inte att de ska få felaktig uppfattning (t.ex den att eng7 skulle ej räknas in för att det gör det om kursen ingår i personens examensbevis från gymnasiet eller från komvux).
    Var beredd att komvux kan neka dig plats på engelska 7. Fundera i så fall på att skaffa dig kunskaper på "något sätt" (på egen hand eller köpa undervisning på Hermods distans, t.ex) och betyg - genom en prövning. Läs en sammanfattande information om prövningar på Frågasyv.se/info/prövning
    Varför skulle komvux neka dig plats på kursen? Jo, du har redan examensbevis och du vill söka en kurs som inte krävs för behörighet. Du vill läsa kursen för den så kallade "konkurrenskomplettering" (alltså, för att att höja ditt meritvärde). Komvux har begränsade resurser och prioriterar de sökande som har "störst behov av utbildning". Att läsa för "konkurrenskomplettering" brukar av komvux prioriteras ganska lågt.
    Du kan också fundera på att göra högskoleprovet. Även om du kanske redan gjort högskoleprovet, fundera på att göra det ännu en gång (högsta resultat kommer att gälla).

    Studie- och yrkesvägledare