Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    om det i behörighetskraven till en högskole-universitetsutbildning står specifikt Matematik 3c, då räcker inte matematik 3b, tyvärr.

    Vad gäller kemi så är kursen kemi2 baserad på innehåll i kursen kemi1. Utan att ha kunskaperna som motsvarar godkänt nivå i kemi1-kursen, är det ganska otroligt att man skulle kunna få godkänt betyg i kemi2. Komvux tar t.ex inte in på kursen kemi2 om man inte kan uppvisa godkänt betyg i kemi1 först.
    ****
    Hur ska du göra med matten? Det är tyvärr så att komvux kan vägra ge dig plats på kursen matematik 3c (med motiveringen av att du redan har godkänt betyg i matte 3b) och det biter sällan på komvux att försöka argumentera emot, däremot kan du läsa matematik 4, som är högre kurs efter både matte 3b och 3c. Får du godkänt betyg i matematik 4, så blir du behörig till de utbildningar som kräver matte 3c. Och du får, dessutom, bättre förutsättningar att klara din framtida utbildning + du kan också få meritpoäng för matte 4 (i fall du inte redan har max antal meritpoäng). Om meritpoängen se gymnasieGuiden.se/merit

    Studie- och yrkesvägledare