Dante

    Hej! Jag hade en fråga angående behörighet till olika utbildningar på universitetet. Under gymnasiet läste jag inte matte 3, men har märkt nu i efterhand att många av de utbildningar som jag vill läsa kräver det. Så nu ska jag läsa matte 3 på komvux med startdatum 16e oktober och slutdatum 22a december. Vad jag har förstått så är det slutgiltiga antagningsbeskedet för att börja studera till våren 21a december. Det jag egentligen undrar är om jag då är behörig att söka in till program som kräver matte 3 nu till terminsstarten våren 2024, även fast jag ännu inte har behörighet men kommer att ha det till terminsstarten, förutsatt att jag får minst godkänt på kursen. Tacksam för all hjälp jag kan få! Ha det bäst:)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    sista dag för komplettering av ansökan blir den 1 december 2023; detta kan du se i "viktiga datum" på www.antagning.se -- alltså, som regel, så måste man senast sista dag för komplettering, alltså senast 1 dec 2023 inkomma med alla betyg som man "söker på". Du kommer få svar OBEHÖRIG om du inte senast 1 dec laddar upp godkänt betyg i matematik 3 (om matematik 3 krävs för den utbildning du gjort ansökan till). Undantag kan ev.finnas - detta om din utbildning öppnar för SEN ANMÄLAN (detta kan se om det blir för få behöriga sökande och utbildningen riskerar "dras" med tomma/lediga platser). Så fort du får betyget i matte 3 (förutsatt att det är ett godkänt betyg) se till att det kommer med på antagning.se (på "mina sidor" där på din inloggning) och se då vilka utbildningar som öppnar för SEN ANMÄLAN. De populära utbildningar kommer inte öppna för SEN ANMÄLAN, men vissa utbildningar gör det och kanske finns ngn utbildning du kan tänka dig bland de som öppnade för SEN ANMÄLAN - och sök i så fall så fort du ser att ansökan är öppen (vid SEN ANMÄLAN är det först-till-kvarn...).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Dante :

      Hej Milla!

      Tack för svar, då vet jag!

    • Milla : Lycka till!