Stina
    Jag vill söka till klassiskt kandidatprogram i musik i Göteborg på högskolan för scen och musik. Jag spelar gitarr, så jag vill söka dit med just klassisk gitarr. När jag tittade på deras hemsida och vilka lärare som jobbar på programmet, såg jag ingen gitarrlärare, innebär det att man inte kan söka till programmet med gitarr? Jag har försökt kontakta ansvarig för programmet, men har inte fått något svar.
    Tack på förhand för svar!
    • SYV-besökare : det bästa är nog att du vänder dig direkt till Musikhögskolan, Artisten för att få den information du behöver. Tel: 031-786 4020
 [email protected] Besökstid: måndag, tisdag, torsdag kl 10–12.30 Telefontid: måndag, tisdag, torsdag kl 10–12.30

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Stina,
    om du är 17 år så gissar jag på att du kommer ej söka till högskola till hösten 2020, utan senare - kanske till hösten 2021? Utbildningsutbud till högskoleutbildningar till hösten 2021 kommer att fastställas till mitten på mars 2021; innan dess kan man inte vara säker på vilka högskoleutbildningar som kommer bli sökbara.
    Vissa utbildningar - och bl.a utbildningar som involverar vissa musikinstrument kan ev starta ibland, alltså inte varje termin och kanske t o m inte varje år utan kanske vartannat år eller vart tredje år... Nu vet inte vi här på fråga syv om just guitarr som musikinstrument kan bli aktuellt på musikhögskolan i Göteborg, men vi ska försöka få reda på det.
    Uppge gärna till vilken termin du kommer att söka - min gissning är: till höstterminen 2021... men det är bäst om du svarar exakt när du vill söka.
    Vänligen
    Julia syv

    • : Hej, jag ska söka till höstterminen 2020 (jag började skolan ett år tidigare), så det skulle vara bra för mig att veta så snabbt som möjligt eftersom man måste ha sökt innan 15 januari
    • Julia : Du kan alltid göra en Ansökan. det är inte farligt och det är gratis. I västa fall får du svar att du inte blir antagen pga det är "fel instrument" du spelar... :) Jag har sökt på skolans hemsida men såg inte heller ngn info om guitarr... vi gör förfrågningar och återkommer till dig om vi får svar på din fråga.
    • : Ok, tack.
    • SYV-besökare : På Musikhögskolan i Göteborg kan man tyvärr inte längre /sedan många år tillbaka/ söka med gitarr som huvudinstrument, i alla fall inte till klassiskt kandiatprogram, men man kan söka till Musklärarutbildning i Göteborg; och i Stockholm och i Malmö kan man söka, enl. svar från de sakkunniga - med gitarr som huvudinstrument.
    Läs alla kommentarer
    SYV-besökare SYV

    Hej, fick idag svar; tyvärr erbjuder de inte den utbildningen;

    Lektor i musikpedagogik svarar så här:

    "Vi erbjuder ej klassisk kandidatutbildning på gitarr i Göteborg sedan många år tillbaka. Hälsningar
    Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet
    Enhetschef klassisk musik och kyrkomusik".

    Däremot går det att söka till musiklärarutbildning med klassisk gitarr som huvudinstrument.