Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Fritidspedagog kallas också för "fritidslärare" och för att bli "behörig fritidspedagog" så krävs 3-årig universitetsutbildning (utbildning vid lärarhögskolan á 180 högskolepoäng). Det kan du bland annat se i avsnittet UTBILDNING i presentationen på Framtid.se/yrke/fritidspedagog
    Med det sagt, så kan arbetsgivare när det är lärarbrist, anställa med i princip vilken utbildning som helst (man kan ju inte stänga alla skolor och fritidshem på grund av lärarbrist... suck). Så, du kan söka jobbet och i fall ingen behörig söker så har du en chans (kanske till ett vikariat eller sommarjobb, till att börja med och på så sätt kan man "få in foten" och kanske få fortsätta jobba - kanske endast på "timmar vid behov" men ändå jobba inom det yrke som du vill jobba inom).
    I din fråga nämner du även jobb i en förskola. Du vet säkert att både Barnskötare och Förskollärare jobbar på förskolorna. Förskollärare är behörig att även undervisa i en förskoleklass och det är också F-3-lärare (alltså även hen, F-3-lärare är behörig att undervisa i en förskoleklass + i grundskolans tidigare år). Både utbildning till Förskollärare och till F-3 lärare ges vid Lärarhögskolorna och omfattningen är 3,5 år respektive 3 år om man studerar på heltid.
    Om yrket F-3-lärare se www.framtid.se/F-3-lärare

    Studie- och yrkesvägledare