Lybrics

    Jag har kommit in på undersköterska utbildning på distans i min kommun. Men är påväg att flytta till en ny stad. Kan jag fortfarande köra på utbildningen trots flytt eftersom det är distans?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    det finns någonting som heter "rätten att fullfölja utbildning" och vad gäller komvux så brukar det se ut så här: när man är ANTAGEN då har man rätt att läsa den utbildningen till vilken man är antagen även om man efter antagningsbeskedet flyttar till en annan kommun.
    Men jag tänker på att viss "praktik" (APL, arbetsplatsförlagd lärande) ingår ju i utbildning till Undersköterska och ApL kan man inte göra på distans/hemifrån utan man måste genomföra ApL på en arbetsplats; arbetsplatsen brukar besökas av lärare som undervisar dig och jag tvivlar på att lärare kan åka långt (till din nya stad) för att besöka dig på din arbetsplats där... så, det där med APL/praktiken måste du ta upp med din skola - hur ska ni lösa den biten? En möjlig lösning är kanske att du under praktikperioder pendlar till skolorten eller t o m tillfälligt bosätter dig på skolorten (just under APL-veckorna). Jag kan inte lova dig att din skola går med på att du gör APL på din nya ort utan att skolans lärare inte har möjlighet att besöka dig på din APL-plats.

    Studie- och yrkesvägledare