[email protected]

    Jag föddes i Sverige och har studerat mellan- och högstadiet här. Dock har jag inte avslutat årskurs 9 i Sverige, eftersom jag studerade utomlands under den perioden. Nu har jag återvänt till Sverige med min familj och överväger att fortsätta min utbildning genom att läsa på gymnasiet. Min fråga är om det är möjligt för mig att ansöka och bli antagen till gymnasieskolan i Sverige, trots att jag inte avslutade årskurs 9 i landet. Jag är medveten om att det kan finnas vissa specifika krav och procedurer som jag behöver följa, och jag är angelägen om att förstå dem så att jag kan ta rätt steg framåt.

    • Milla : Vilket år är du född? Detta frågar jag för att det är viktigt att veta under vilket kalenderår du fyller 20 år. Det finns åldersgränser för gymnasiet, komvux, folkhögskola - så det är viktigt att veta din exakta ålder.
    • [email protected] : Jag född 2007
    • Milla : Du får bäst svar på din fråga om du vänder dig till utbildningsförvaltningen i den kommunen i Sverige i vilken du kommer bli folkbokförd när du återvänder till Sverige. Beroende på dina studier i utlandet, så kanske du endast behöver komplettera med prövningen i svenska eller svenska som andraspråk för att bli behörig till gymnasiets nationella program, eller - om du inte kan uppvisa betygen från utlandet som motsvarar innehåll i ämnena som elever läser i Sverige i årskurs 9 på grundskolan, så behöver du kanske läsa minst ett år innan du kan bli behörig till gymnasiets nationella program. KANSKE KAN DU LÄSA ÅR 9 PÅ GRUNDSKOLAN när du kommer till Sverige...
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    för att kunna ge svar på din fråga måste jag veta vilket år du är född. Det är också viktigt att veta vilka studier du har bedrivit i utlandet. Har du några betyg från utlandet?
    Allmänt gäller:
    från 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år kan man inte längre antas till gymnasiet, utan det är studier på komvux eller på en folkhögskola som man får bedriva (om man vill uppnå grundskolekompetens eller gymnasiekompetens).

    För att kunna läsa på gymnasienivå måste man först uppnå "grundskolekompetens" (det viktigaste ämnet här är svenska eller svenska som andraspråk); eftersom undervisningsspråk på de flesta svenska utbildningar är svenska så måste man ha tillräckliga kunskaper i svenska; i andra hand är matematik och engelska mycket viktiga ämnen i vilka man måste ha goda kunskaper för att klara studierna på gymnasienivå (oavsett vilken skolform man läser inom).
    Läs gärna om olika svenska skolformer på framtid.se/studier

    Studie- och yrkesvägledare
    • [email protected] : jag föd 2007 och har godkänd från matte och engelska, men har läst här i Sverige åk 7 och åk 8 och är godkänd på sv.en.matte med högre betyg men jag var borta bara ett år som jag inte läst åk 9 eftersom jag har utomland ett år och läst åk 9 utomland och har godkänd betyg engelska och matematik från utomland. Jag vill läsa natur i gymnasiet här i Sverige.
    • Milla :

      Jag vet inte om du med "natur" menar Naturvetenskapsprogrammet eller Naturbruksprogrammet, men till båda de programmen och även till alla andra nationella gymnasieprogram inom svensk gymnasieskola behöver man bland annat ha godkänt betyg i svenska från vårterminen i årskurs 9 på gymnasiet + även ett antal andra godkända betyg från vårtermin i årskurs 9. Jag gissar på att du inte läste svenska språket som ämne i din utbildning i utlandet. Du behöver därför antingen läsa årskurs-9 på den svenska grundskolan och sträva efter höga betyg, men i alla fall lägst E (godkänt) eller göra prövning i svenska eller svenska som andraaspråk. Skulle din utländska utbildning bedömas jämställd med svensk grundskola, så behöver du i så fall endast komplettera med svenska språket och kanske också med engelska men från engelska kan man kanske få dispens (undantag från kravet på betyg i engelska). Allt detta får du ta med gymnasieantagningen i den delen av Sverige där du kommer att bli folkbokförd. Om du kan svara på frågan i vilken svensk stad (kommun) du kommer att bli folkbokförd när du återvänder till Sverige, kan jag ge dig kontaktuppgifter till det gymnasieantagningskansliet som blir "ditt kansli" och som kan svara på dina frågor om hur du kan påvisa att du är behörig till att läsa på gymnasiet. Om du inte blir bedömd uppnå behörighetskraven, så finns det IM, introduktionsprogram (fyra stycken olika). Det är den kommunen där man är folkbokförd som "tar hand" om elever som är obehöriga till nationella program på gymnasiet. Som du ser, så finns det inte ett enkelt och kort svar att ge på den frågan som du ställer. Allt beror på om huruvida din utländska utbildning blir bedömd vara tillräcklig eller inte + att du måste påvisa att du har tillräckliga kunskaper i svenska.