David
    Hej, jag går i 3:an på teknikprogrammet och jag har F varning i Matte 4 och har ingen ork att plugga ikapp, har även 2600 poäng. Men jag har hört att man inte kan ta bort en kurs efter halva tiden, men om jag ändå inte kommer kunna klara den borde jag väl ändå få ta bort den?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej David!

    Enligt reglerna bör alla påbörjade gymnasiala kurser betygsättas och finnas i Examensbeviset (eller Studiebeviset) dvs i det dokumentet du får när du slutar på gymnasiet.

    Om man tänjer på reglerna, vilket jag inte kan svara på - om din gymnasieskola vill göra eller inte - då skulle man kanske leka med tanken på att ersätta Matte 4 med den där kursen som du läste som utökad... du skriver att du har 2600 poäng. Vilken inriktning läser du på Teknikprogrammet? Det är viktigt att veta. Beroende på svar på frågan om vilken inriktning du läser och vilka andra kurser (inom programfördjupningen och individuellt val du läste) + vilken är kursen som utgör de där extra 100-poängen... kanske är det möjligt att "möblera om" i ditt examensbevis så att du inte får F i Matte 4 in i Examensbeviset.

    Om man strikt följer reglerna, så får man inte göra så. Jag vet inte ens om även den "teoretiska möjligheten" finns ... pga man måste i så fall först få svar på alla de frågorna, som jag ställde ovan.

    Om du ser i Programplanen för TE>> se även längst ner hur Programstrukturen ser ut (och "bryta mot den strukturen" får man endast om rektorn fattar beslut om Individuellt anpassat program, vilket tyvärr måste fattas innan utgången av åk2, dvs skulle ha fattats för ett år sedan... det är, alltså, för sent för det) - förstår du hur man skulle kunna "möblera om" bland dina kurser och om det över huvudet taget är möjligt. Även om det skulle vara möjligt, kan din skola svara att de strikt följer reglerna och att du /i fall du inte uppfyller kraven för godkänt betyg i Matte 4/ kommer att få F i den kursen i ditt examensbevis.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare