Liker
    Hej! Jag kommer behöva höja mitt snitt en aning efter gymnasiet för ta mig in på läkarprogrammet. Jag undrar om jag kan läsa spanska 1 och 2 och på komvux och använda de i mitt snittbetyg (och stryka över två andra kurser (totalt 25 kurser (inkl gymnasiearbete)) om jag redan läst spanska 3 och 4? Eller engelska 1,2,3,4? Jag har då redan fått högre än E på spanska 3,4 och engelska 5,6.
    // Elev

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Aziz!
    angående Ämnet Engelska
    På gymnasienivå finns endast följande kurser i ämnet Engelska: Engelska 5,6 och 7. Lägre kurser ligger på grundskolenivå och kan inte påverka meritvärde vid ansökan till högskola-universitet. Däremot ger godkänt betyg i Engelska 7 meritpoäng (+1.0 Extrapoäng). Så, om du på gymnasiet inte läser engelska 7, så kan du försöka få plats i den kursen på komvux.

    ang.Moderna språk
    Vad gäller moderna språk, så är det en "klurig" fråga. Svaret kan bero på om du får examensbevis från gymnasiet eller om du inte uppnår kraven och endast får studiebevis. Ännu en annan situation är om du på komvux kommer läsa mot yrkesexamen, t.ex mot yrket undersköterska.
    Men även om du får ut examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram kan du få ett nytt examensbevis från komvux om du läser mot något praktiskt yrke - mot yrkesexamen och i en sådan yrkesexamen kan moderna språk ingå t.ex kurserna moderna språk 1,2,3 och 4 i samma språk eller i olika språk. Det är dock inte alls säkert att du skulle få plats på en praktisk yrkesutbildning på komvux.

    Ingenting i dokumentet Examensbevis kan ändras
    Och nu ska jag försöka förklara kring olika situationer - om du går ut gymnasiet med examensbevis eller med studiebevis.
    I dokumentet Examensbevis får ingenting ändras. Det går inte "lägga till" eller "lägga in" kurser i examensbevis. Nya kurser, som inte finns med i examensbeviset påverkar meritvärde endast om en sådan kurs krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng. Och moderna språk krävs inte för särskild behörighet till läkarprogrammet och de kurserna ger inte heller några meritpoäng. Betygen i de kurserna kommer därför inte påverka ditt meritvärde.
    Och om komvux vet att du redan har godkända betyg i högre/svårare kurser, då kommer komvux inte ge dig plats att läsa en lägre/enklare kurs i samma ämne; däremot skulle du kunna göra prövningar men varför skulle du göra prövningar? Betygen kommer ju inte påverka ditt meritvärde.

    Om du går ut gymnasiet med ett Studiebevis
    Om du däremot inte uppfyller kraven och endast får ut ett studiebevis från gymnasiet och med det inte kommer ha grundläggande behörighet, så gör du planering (tillsammans med SYV på komvux) mot examensbevis från komvux; här skulle du kunna ta in prövningsbetygen från prövningar i moderna språk 1 och 2 och exkludera några kurser med lägre betyg. Det du i så fall måste känna till är att kursen Idrott och hälsa 1 får ej ingå i examensbevis från komvux, så det betyget går för dig "förlorat" i så fall. Synd om du har högt betyg i den kursen. Många kurser är obligatoriska även i examensbevis från komvux, men det är friare (jämfört med gymnasiet) vilka kurser som får ingå.
    Du kan få högre meritvärde i ditt examensbevis från komvux, men du blir också "försenad" för att du kan ju inte komma in på högskoleutbildning till hösten direkt efter gymnasiet; du kommer också prövas endast i BII, kompletteringsgruppen, detta för att... Examensbevis från komvux placerar i BI, direkt-urvalsgruppen, endast om minst två tredje delar av poängen som ingår är lästa på komvux eller prövningsbetyg i prövningar gjorda efter gymnasiet (och det tar två år att läsa så pass mycket). Det finns inte heller någon garanti på att få plats på komvux. Att hitta var man kan göra prövningar är svårt.
    Antagningsgränsen i BI brukar ligga lägre än i BII. Det är därför oftast fördelaktigt att prövas i BI.

    Gör högskoleprovet!
    Jag vill råda dig göra högskoleprovet. Försök också få så höga betyg i alla kurser du läser. Sök till läkarprogrammet på alla orter där du kan tänka dig kunna läsa.

    • Liker :

      Tack så mycket för hjälpen Julia!

      Jag kommer hamna vid 21.25 i snitt, och det är en aning lägre än läkaprogrammets antagning i de flesta åren, och det var därför jag undrar!

    • Julia : Jag förstår. Gör högskoleprovet. Om du inte kommer in, försök höja ditt meritvärde genom prövningar. Se om du kommer ha max, 2.5 alltså, meritpoäng. Om inte - försök få max meritpoäng. Gör högskoleprovet ännu en gång sedan. Lycka till!