Sofie1235

    Jag har gått ut gymnasiet med godkänt i alla ämnen så jag behöver inte ta igen något, kan jag ändå tenta av/göra en prövning på Spanska 4 (jag lästa spanska 3 i gymnasiet) för att få meriten? Jag har ansökt om att läsa kursen på komvux men har blivit nekad eftersom de sa att man inte får läsa spanska för att få upp sin merit. Men jag ha roligast spanska utomlands och vill bara göra provet för att få ett betyg. Får jag det och i så fall var säker jag?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Ja, du får göra prövning (rätt namn på det är Särskild prövning), läs gärna information på https://www.fragasyv.se/info/provning
    Du får ansöka i hela Sverige; svårt att hitta var det finns möjlighet att boka sig just på den kursen och så att det inte blir för långt för dig att åka till prövningsstället. Du kommer behöva åka till "skolan"/prövnings-salen minst 2 gånger (för den skriftliga delen först och efter cirka 2 veckor för den muntliga delen).
     I Göteborg finns Prövningsenhet. Annars är det på eller via komvux som prövningar för de som inte är gymnasieelever, anordnas. Fråga på komvux i din kommun. Se på hemsidorna hos kringliggande kommuner (så att det inte blir för långt för dig att åka). När man hittar var man kan boka sig på ledig prövningstid, är mitt råd att boka och betala snabbt för att det kan bli snabbt uppbokat igen... Att visa några betyg, över huvudet taget, brukar man inte behöva göra (när man anmäler sig till en prövning).
    Får du godkänt betyg på prövningen, får du en meritpoäng (om du inte redan, genom andra kurser har max meritpoäng). Du vinner dock på att få högre betyg på prövningen än endast E. Ju högre betyg du får, desto bättre för att höjningen av ditt meritvärde blir i så fall större. Detta för att prövningsbetyget kommer även räknas in i ditt jämförelsetal/snittbetyg. Om vilka kurser som ger dig med examensbevis från gymnasiet Meritpoäng, var god se gymnasieguiden.se/merit

    Studie- och yrkesvägledare