Catta

    Hej! Jag läser neuropsykiatriska svårigheter, förhållningssätt bemötande och strategier samt specialpedagogik och socioemotionella svårigheter på Umeå universitet. Jag vet att jag kan tillgodoräkna dessa kurser senare när jag ska läsa på special pedagogik programmet. Finns det fler fristående kurser som ingår i specialpedagogik programmet som jag kan tillgodoräkna?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    ställ din fråga till studievägledare på den institutionen där specialpedagogiska programmet ges. Jag tänker på att kursinnehåll i programmet kan eventuellt ändras och de som känner till de kommande förändringar är ju i första hand personal som jobbar med just den aktuella utbildningen. Jag tänker också på att kurser med samma namn behöver inte nödvändigtvis ha exakt samma innehåll.... så, om du läser en fristående kurs med "ett visst namn" och du ser samma namn på en kurs inom ett program och ansöker om tillgodoräknande så kan det tyvärr bli så att du får svar att det inte går att tillgodoräkna på grund av att innehåll  i kurser med samma namn är inte identiska.
    På grund av ovannämnda orsaker kan jag inte ge dig svar på din fråga utan måste hänvisa dig till personal som jobbar med den aktuella utbildningen - börja med att ställa frågan till studievägledare på institutionen; hen kan vid behov hänvisa dig vidare t.ex till programrektorn.

    Studie- och yrkesvägledare