Elev

    Hej! Jag är nyligen utbildad förskollärare, men har på senare tid utvecklat intresse för administrativt arbete som exempel handläggare/administratör/receptionist på exempel arbetsplatser som arbetsmiljöverk, bank, skatteverk, rekrytering, m.m. Oftast när jag kollar i platsannonser står det krav på utbildning som jurist, ekonom eller ett samhällsvetenskapligt område. Jag undrar om förskollärare kan räknas in som ett samhällsvetenskapligt område eller behöver jag studera IGEN :,( på universitetet för att lyckas få jobb? Jag undrar detsamma gällande utbildningar på universitet kan det står krav samhällsvetenskaplig utbildning. Kan lärarutbildningen räknas in här? Värt att notera att jag även läst två terminer samhällsvetenskap som ämneslärare.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Kika gärna på framtid.se/yrke/samhallsvetare - läs hur "yrket" beskrivs och vilka utbildningar som kan leda till det "yrket" - det är ju egentligen ett samlingsnamn för ett stort antal olika yrken. Det är inte någon exakt vetenskap om vem som kan kallas för "samhällsvetare" - exempel på de som helt klart kan säga att det har högre samhällsvetenskaplig utbildning är de som tar examen från samhällsvetarprogrammet på universitetet. Även gymnasielärare som har i sina undervisningsämnen Samhällskunskap skulle jag också bedöma som att hen har akademisk samhällsvetenskaplig utbildning. Men sedan finns det en stor "grå-zon" kring begreppet "samhällsvetenskap": vad som hör hit, alltså...
    I det sammanhanget som du ställer frågan inom, vad gäller att få jobb, så blir det helt upp till en arbetsgivare att bedöma om du har rätt utbildning för tjänsten eller inte. Sök alla jobb du vill ha, är mitt råd.
    Vad gäller att komma in på högre utbildning, på avancerad nivå - på universitetet, där det står att grundutbildning inom samhällsvetenskap krävs, så är det antagningsgruppen på det lärosäte där utbildningen ges (som du vill komma in på) som gör den bedömningen. Sök alla utbildningar du vill komma in på och se vad du får för svar alternativt kontakta angtagningsgruppen/antagningsenheten på de lärosäten där du vill läsa på avancerad nivå och fråga om de kommer bedöma dig som behörig.

    Studie- och yrkesvägledare