Hanna

    Hej! Jag undrar om det går att läsa socionomprogrammet efter barn-och fritidsprogrammet? Jag vet att man behöver komplettera några kurser i komvux för att sedan kunna läsa vidare till socionom? Men vilka är dessa kurser? Och kan man läsa de under ett år, för att sedan kunna börja läsa till socionom läsåret efter? Tacksam för svar:)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    Socionomprogrammet ligger i Sverige på Högskolenivå, därför krävs det alltid Grundläggande behörighet; du måste ha godkända betyg i svenska 1, 2 och 3 och i Engelska 5 och 6. Du måste, för övrigt, ha Examensbevis (och inte Studiebevis).

    Särskild behörighet till socionomprogrammet som leder till yrket  Socionom - är godkända betyg i gymnasiala kurser  Matematik 2a alt 2b alt 2c och Samhällskunskap 1b alt 1a1 + 1a2.
     Det är lättare att få högre betyg i matematik 2a, då det är en lättare kurs.
    Om man har godkända betyg i Samhällskunskap 1a1 och 1a2 eller i 1b - spelar ingen roll; man bli lika behörig.

    Ang. om du kan läsa alla kurser som fattas på ett år eller om du behöver längre tid på dig - kan inte jag svara på; det beror på hur många kurser som fattas och om du ska läsa på heltid på komvux eller på deltid.

    Hälsningar
    Mikael