Minnie

    Hej Ungdom med NPF samt ångest som råkat illa ut under skolgången och nu inte orkar vara i skolmiljö längre vill kunna plugga hemma åtminstone ett tag och få återkoppling via skoldator (är på IM-programmet) men enligt skolan skulle det var ett brott mot skollagen. Stämmer detta verkligen?

    • SYV-besökare :

      Du skriver inte om Vilken IM-program som eleven går. Det är stor skillnad på olika IM-program. vissa utbildningar kan inte, över huvudet taget, erbjudas på distans (i alla fall helt på distans), t.ex Yrkesutbildningar till Praktiska yrken måste ske på plats. Om praktik ingår, så måste praktik ske på en arbetsplats. Men allmänt, utan att veta mycket om just det "fallet" så skulle jag tipsa om IMA: INDIVIDUELLT ALTERNATIV som är den mest flexibla utbildningen av alla gymnasiala program, där möjlighet finns att kombinera grundskolekurser med gymnasiala kurser och med inslag av praktik. Se info om den utbildningen på https://www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA

    • Minnie : Tack

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    På uppdag av skolverket genomförs distansundervisning på Korrespondensgymnasiet men den skolan erbjuder inga IM-program, endast några få högskoleförberedande gymnasieprogram.
    I den situationen du beskriver i din fråga råder jag att du/ni kontaktar jurister som är experter i skoljuridiska frågor - det kan man göra genom att ringa till skolverkets upplysningstjänst tel.nr 08-527 332 00.
    Du får också gärna kika på gymnasieguiden.se/reportage/gymnasiestudier-foer-elever-med-saerskilda-behov - du kan kontakta de gymnasieskolorna som erbjuder relevanta utbildningar för att samråda med de som jobbar på de skolorna (som har erfarenhet och specialkunskap i just de frågorna).
    Utbildningsförvaltningen i den kommunen där eleven är folkbokförd bör också kunna ge rätt svar på din fråga (om de inte kan svara direkt, kan de kontakta experter och efter det ge dig svar på din fråga).

    Studie- och yrkesvägledare