Hej Tim!

    Det är inte en rättighet att läsa utökat på gymnasiet. Det är rektor som fattar beslut om det. Du måste ansöka och motivera varför du vill göra det.

    Vi på Fråga SYV tycker att man som elev ska försöka undvika läsa utökat (om det går). Detta pga du läser redan på heltid och om det är för lätt och du har för mycket fritid, då kan du på fritiden läsa ett nytt språk på en kvällskurs på ett studieförbund t.ex där du kan hoppa av när som - om det blir för mycket. Det går också att bedriva självstudier i nästan vilket ämne som helst. Du kan också redan nu börja samla information inför Gymnasiearbete, som du gör i åk3. Det går, alltså, att fylla upp sin tid med roliga och nyttiga studier, om man så önskar! :)

    Angående läsa Utökat, så är det så att reglerna säger

    1. alla påbörjade gymnasiala kurser bör betygsättas och finnas med i elevens Examensbevis

    2. om den U-kursen inte ger meritpoäng och inte krävs för behörighet - räknas inte det betyget in i ditt jämförelsetal och kommer därför inte att påverka dina möjligheter att komma in på en eftergymnasial utbildning.

    Vi på Fråga SYV tycker så här: i de fall då det "fattas" en kurs för att bli behörig - och man skulle annars behöva bli "försenad" med ett helt år, innan man kan söka vidare studier, då är det befogat att läsa en utökad kurs. Även i de fallen är det rektor som beslutar och kan säga Nej. Anledningar till varför rektor ofta säger Nej till att läsa utökat är flera: det är en extrakostnad för din skola att ge dig mer undervisning än de måste ge och en annan bra anledning är att en elev ska inte behöva läsa på mer än heltid "i onödan". Det kan bli för mycket och man kan t o m bli sjuk av stress. Varför riskera det? Du kommer också att ha mindre tid och ork för övriga (obligatoriska) kurser om du lägger tid och engagemang på utökade studier.

    Om du blir behörig till eftergymnasiala studier utan att läsa utökat, så tycker inte jag att du ska ansöka om det.

    (Ibland vill man läsa utökat för att få max i merit. Man blir, alltså, behörig men man vill uppnå fler meritpoäng - det är en "halvbra" anledning till att läsa utökat, pga man riskerar få lägre betyg i andra kurser och då kanske det går på "ett och ut" dvs inte gör någon skillnad för att det man tjänar genom merit har man förlorat i att ha fått lägre betyg i övriga kurser för att det finns begränsat med tid och ork).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i att fatta rätt beslut!

    ANNA

    • : Tack, anledningen att jag ville läsa utökat program i första laget(japanska) var för att jag tyckte att att det skulle vara kul men efter jag läst detta så insåg jag att det kanske inte var en sån bra idé :P men tack så mycket för svaret :)
    • Anna : Se om du kan läsa Japanska inom Individuellt val eller inom Programfördjupningen i stället. Då "slipper" du läsa andra kurser, så du läser "bara på heltid" i alla fall. Språk är det, annars, mycket speciellt med ... man kan inte bara "fatta grejen" som i matte, utan man måste "nöta det", ta det "ord för ord" för att det finns regler men även massa undantag och träna på uttal och är man inte extremt språkbegåvad, så måste man lägga MINST 10 timmar/vecka på ett nytt språk för att över huvudet taget göra någon progression (annars glömmer man snabbare än man lär sig nytt). Sedan finns det extremt språkbegåvade personer, men det är en "annan femma". :) För oss, övriga, normalbegåvade - gäller det att vara mycket motiverad och att även lägga MYCKET TID på ett nytt språk, vara envis och REPETERA, REPETERA och REPETERA ännu en gång! samma-samma om och om igen... för att det ska "fastna" och efter några år utan att man använder det språket, så minns man inte så mycket av det... tyvärr... men det kan komma tillbaka om man återupptar studier. Bra att du vill lära dig ett nytt språk men det är ett stort åtagande...