Lucas

    För att bygga en egen examen behöver man, som jag förstått det, läsa 90 poäng i huvudområdet, och 90 poäng valfritt. Kan man då i teorin använda kurser som man läst i en examen som jag redan tagit som dessa 90 valfria poäng? Om jag till exempel har en kandidat i psykologi, kan jag i teorin använda dessa psykologikurser som de 90 valfria poängen och endast läsa 90 poäng i någon annat ämne för att nu ha en till examen? Efter att jag har en examen, kan jag skaffa en till genom att bara studera 1,5 år till?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag är en allmän SYV och inte expert på den typen av frågor som du ställer nu, jobbar inte med att utfärda kandidatexamina... men jag kan dela med mig av den kunskap som jag har "snappat åt mig" genom kontakt med de som jobbar med den typen av frågor: följande gäller...
    lärosätena och institutionerna på de svenska högskolorna och universiteten har ganska mycket "att säga till om" hur kursinnehåll i de examina som de utfärdar, får se ut. Du kan få olika svar från olika lärosäten, vilket inte kommer att förvåna mig. Det är endast de generella "ramar" för kandidatexamen som är fastställda centralt men mycket bestäms lokalt. De 90 hp som är huvudämne måste vara inom samma Ämne och det är 30hp-kurserna i stigande svårighetsgrad som man måste skaffa sig och helst på samma lärosäte (för att undvika överlappning av kursinnehåll). Kandidatkurs med rätt innehåll måste vara godkänd och den måste läsas på samma institutionen där man sedan tar ut sin examen. I vissa kandidatexamina kan endast 30 hp valfria kurser ingå. Ofta (men inte alltid) kan hela 60 hp valfria kurser ingå.
    Mitt råd är att du ställer den typen av frågor till studievägledare på de institutioner där du vill ta ut dina examina, för att det är de som är experter inom det område.

    Studie- och yrkesvägledare