Elsa

    Hej! Går i nian just nu men har börjat titta på lite yrken som intresserar mig. Det jag har kommit fram till är att jag gärna vill jobba med djursjukvård (helst inte veterinär istället typ leg. djursjukskötare) vilket har varit mitt drömjobb ett tag men har också fått upp intresset för etologi. Att vara etolog känns roligt och intressant men vet inte med vad och vart man kan jobba som det och vill samtidigt gärna jobba med djursjukvård. Finns det något yrke som innehåller båda? Kan man jobba som etolog på en klinik? (har tittat på framtid.se men inte hittat så mycket) Mycket kan ju självklart ändra under gymnasietiden. Jag nog kommer gå Sällskapsdjur & djursjukvård i gymnasiet och då kanske jag märker vilket jag tycker är roligast, djursjukvård eller etologi.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vilka yrken som finns och arbetsuppgifterna som ingår i yrken kan förändras. Nya yrken tillkommer och "gamla" försvinner och ibland går det också fort. Sedan är det också inte omöjligt att jobba inom flera yrken (antingen på deltid inom båda) eller växla så att man jobbar ett par år inom ett yrke och sedan ett tag - inom det andra. Problemet här kan bli att man måste i så fall skaffa sig två olika (ibland ganska långa) utbildningar.
    Du ska först läsa 3 år på gymnasiet och sedan några (troligtvis minst 3 år till) på universitetet, då är vi redan 6 år framme i tiden och på så lång tid kan mycket ändras: både dina intressen och karriärmål och även de möjligheter som finns på arbetsmarknaden.
    Mina råd till dig blir följande: försök vara en så duktig elev du kan och lär dig så mycket som möjligt inom alla ämnen och kurser du läser och höga betyg kommer i så fall att följa med. Försök samtidigt skaffa sig så mycket praktisk erfarenhet av arbete med djup (på alla sätt du kan: genom praktik, extrajobb, sommarjobb och även obetalda volontärs-uppdrag, exempelvis om du kan hjälpa dina grannar som inte hinner gå på långa hundpromenader att ta ut deras hund på en promenad... all erfarenhet av kontakter med djur är jättebra eftersom du i framtiden vill jobba med djur!). Du kanske kan få extrajobb eller sommarjobb på en "hunddagis"? Och du kanske (bara för att ta ett exempel) "fastnar" för yrket Hunddagisföretagare?
    Du kan också försöka få svar på frågan om möjlighet att kombinera yrken som Djursjukskötare och Etolog från SLU, sveriges lantbruksuniversitet (kontakta studievägledare där och se vad du får för svar); du får sedan gärna återkomma och berätta vilket svar du fick där eller om du hittar fler djuryrken som du finner av stort intresse och som kanske ännu saknas på www.framtid.se (så ska vi försöka få in de yrken där bland andra yrken)!

    Studie- och yrkesvägledare