Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    innan betyget är satt, kan du be läraren om extrauppgifter och försöka på så sätt höja ditt framtida betyg.
    När betyget är satt, då ingår det i elevens (gäller gymnasieeleverna) rättigheter att göra prövning i en kurs i vilken eleven fick F.
    Om eleven fick E eller högre betyg, har inte eleven rätt att göra prövning eller "komplettera" för att få högre betyg (så länge eleven går på gymnasiet).
    Efter gymnasiet får man försöka hitta var man kan göra prövning i den kursen i vilken man vill höja betyget. Kika gärna på fragasyv.se/info/provning

    Studie- och yrkesvägledare