Stacy Ogechukwu

    Jag har kollat runt om vad jobbet som ett aktie mäklare men det är lite svårt att förstå vad det krävs för utbildning, jag förstår att TRADITIONELLT är det civilekonom eller civilingenör men om man skulle välja ett annat program skulle man ändå kunna jobba med det? Jag själv vill plugga jurist programet och skapar ett kandidat exam (genom fristående kurser) på ekonomi, med national ekonomi i fokus. Skulle nån med mitt utbilning kunna jobba som aktiemäklare? Har läst mycket om att jobba som aktie mäklare kräver inget direkt program men är mer baserad på ens kompitens, skulle min kompetens från ekonomi programet och Jurist programmet vara tillräckligt?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Stacy!
    Om du hittar en arbetsgivare som vill ge dig jobbet eller om du startar eget och får tillräckligt antal betalande kunder -  ja, men jag tror det blir mycket svårt. Att bli aktiemäklare är i Sverige ett populärt yrke. För att kunna påvisa att man är duktig som aktiemäklare, måste man ju få en chans att börja någonstans, men frågan är då om man med "fel" utbildning kan få den chansen?

    OBS!
    Som reglerna är idag (april 2020) krävs även (för att arbeta som aktiemäklare) en specialistlicens genom SwedSec-utbildning. Reglerna kan förändras. Ju mer utbildning inom ekonomi du får, desto bättre.

    Att läsa kandidat i ekonomi tar minst 3 år; hur reglerna förändras på 3-års-sikt, vet nog ingen idag.
    Juristprogrammet tar 4,5 år att läsa;
    om du vill få ut båda examina: juristexamen och kandidat i ekonomi kommer du behöva lägga minst 6,5 år på det, om du läser på heltid (OBS! studiemedel för eftergymnasiala studier får man som längst i 6 år... alltså kommer du inte ha möjlighet att ta studiemedel under sista tiden du studerar -  bra att på förhand tänka på det och planera för att kunna försörja sig på ngt sätt).

    Mvh
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare