Elev
    Hej!
    Jag går min sista termin på socionomprogrammet men har börjat få intresse för skolvärden med ungdomar på gymnasiet. Jag undrar om det finns någon väg man kan ta för att kunna lära ut i ämnen såsom sociologi exempelvis vilket berörs mycket inom socionomprogrammet? Dvs att man inte studerar till lärare men om det finns någon annan väg man kan ta efter en socionomexamen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    en behörig lärare i Sverige är hen med lärarlegitimation från skolverket. I grunden för legitimation ligger, som regel, lärarexamen. Och lärarexamen får man i slutet av lärarprogrammet eller om man först läser tillräckligt antal högskolepoäng inom sina undervisningsämnen och sedan KPU, kompletterande pedagogisk utbildning. Med godkänd KPU kan man ansöka om lärarlegitimation hos skolverket.

    Du kan undersöka möjlighet att komma in i KPU. Det är en utbildning på 90 högskolepoäng. Kontakta lärarhögskolorna i den frågan. De "problem" jag ser här är flera. Det kan vara så att du kommer behöva läsa fler högskolepoäng inom ämnet sociologi. Det kan också bli svårt att hitta KPU som utbildar till lärare i sociologi. KPU prioriterar också sökande som ska bli lärare i flera ämnen. Gymnasielärare är ofta behöriga i två ämnen. De som har tillräckligt antal högskolepoäng i flera ämnen prioriteras vid antagning till KPU. Som blivande lärare i endast ett ämne kan det bli svårt att komma in i KPU.
    Jag tänker också på att ämnet Sociologi är ett av de "små" ämnen inom gymnasieskolan; det är relativt få elever som läser kurserna i sociologi, så det blir nog omöjligt att få en heltidsjobb som gymnasielärare i endast sociologi.
    ***
    Hur kan man jobba på gymnasiet om man ej får lärarexamen och lärarlegitimation?
    - Jo, det finns andra vägar att gå - t.ex via anställning som obehörig lärare eller så kanske du kan tänka dig läsa påbyggnadsutbildning efter socionomprogrammet för att sedan söka jobb som Skolkurator. Jobbar man i några år som obehörig lärare kan man sedan komma med i något projekt som hjälper lärare att skaffa sig formell lärarbehörighet. Exempel på ett sådant projekt är VAL, vidareutbildning av lärare.

    Sammanfattning
    Se vad som krävs för att bli behörig lärare i sociologi på gymnasiet - t.ex i stycket UTBILDNING på https://www.framtid.se/yrke/sociologilarare - som regel krävs Lärarexamen + 90 hp i ämnet sociologi.
    Sök jobb som obehörig lärare. Kontakta studievägledare på lärarhögskolorna. Fundera på yrket Skolkurator