Hej Lovisa,
    IM:Yrkesintroduktion kan leda till att man blir anställningsbar, även om man inte kommer in på ett nationellt program på gymnasiet. Kommunerna (utbildningsförvaltningen) bestämmer vilka praktiska yrken som Yrkesintroduktion kommer erbjudas inom  -  på gymnasieskolorna i "den aktuella kommunen". Bilmekaniker eller Fordonsmekaniker brukar finnas i utbudet, i alla fall i de större städerna. De kommuner där yrkesintro mot ett visst yrke ej erbjuds kan besluta om att köpa plats för eleven i en annan kommun, men det är inte elevens rättighet. En obehörig till gymnasiets nationella program elev är hänvisad till att finna sig i det beslutet som elevens kommun fattar. Finns det sökbara utbildningar Yrkesintro: mot bilmekaniker i elevens egen (folkbokförings-)kommun, är det i så fall mycket bra om eleven lägger det alternativet i sin gymnasieansökan och att hen försöker få så många och så höga betyg in i sitt slutbetyg från grundskolan, som möjligt (detta för kunskapernas skull men också för att eleven kommer troligtvis konkurrera om plats med sitt "meritvärde"/betygspoäng, även om hen inte är behörig till de nationella programmen). Om den utbildningen inte finns i den egna kommunen, kan eleven bli hänvisad att välja yrkesintro mot ett annat yrke, eller så kommer kommunen/utbildningsförvaltningen med en annan lösning (förslag).
    Du frågar också Vilka yrken som finns inom IMY? Utbud är olika i olika kommuner, men allmänt sett, så är det de  yrken till vilka man utbildas på gymnasiets yrkesprogram.

    • SYV : tack för ditt svar! så kan man säga att yrkesintroduktion mot bilmekaniker är jämförbart med yrkesprogrammet (fordons- och transport) som leder till samma yrke?
    • Anna : Nej, det kan man inte säga... det tycker jag inte att man kan. "Jämförbart" är det endast på det sättet att efter båda kan man, om man har tur, få jobb som bilmekaniker, men yrkesprogrammet, ett nationellt program, FT leder till Examensbevis, som är en sort "kvalitets-stämpel" men det gör inte yrkesintroduktion. Man kan bli anställningsbar efter Yrkesintro... men ibland blir man inte det - man läser i alla fall inte mot Examensbevis, utan man läser för att kanske bli behörig till att senare läsa på gymnasial nivå eller kanske bli anställningsbar...