Elev

    Hej! Jag undrar om man kan ta ut en examen i företagsekonomi på universitetet genom att läsa kurser (ej helt program) på distans utan sammankomst och som enbart kräver grundläggande behörighet (alltså ej krav ma3)? Om så, hur? Jag undrar iom. Att jag sett vissa kurser i företagsekonomi som inte kräver ma3 och det känns "onödigt" att läsa om det inte leder någon vart...eller kan kurser värderas i arbetsliv även om det bara är enstaka kurser man läst?

    Har även en annan fråga: funderar på att läsa fek 1-30 på hv. Vet ni om man kan bygga vidare på denna kurs på något sätt (helt på distans)? De hade kurser som man kunde bygga vidare på, men var inte helt på distans. Finns det möjligtvis på någon annan högskola?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag kan endast ge "vaga" svar på båda dina frågor. Yrkes Företagsekonom och Ekonom är i Sverige icke-reglerade; betydelse: arbetsgivare får anställa precis vem de vill, med vilken utbildning som helst men de flesta arbetsgivare vill inom de yrken anställa någon med examen från universitetet eller från en yrkeshögskola. Du får gärna kika på utbildningar inom Yrkeshögskola som inte brukar kräva matte 3. Några exempel på yrkeshögskoleprogram finner du i länkarna nedan:
    yhguiden.se/utbildning/naringslivsakademin/kommunikativ-redovisningsekonom
    yhguiden.se/utbildning/sih-stockholms-internationella-handelsskola/internationell-redovisningsekonom
    yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/affarsinriktad-redovisningsekonom

    Och jag kan även /tyvärr/ ge endast ett "vagt" svar på din andra fråga också - om möjlighet att bygga examen av fristående kurser på distans utan obligatoriska träffar... Saken är den att utbildningsutbud förändras. Och därför är det ingen som garantera vilka kurser som kommer bli sökbara inför nästa antagningsomgång; utbildningsutbud på svenska lärosäten fastställs till första dagen i anmälningsperioden och det är just därför som det är mycket säkrare att söka till ett helt program, där kurserna är sammansatta och de studerande har, inom sitt program, platsgaranti.
    Jag kan därför inte svara på din fråga om du ska kunna bygga vidare på den kursen du läser under hösten 2024. Du har mycket specifika krav - du söker bland annat efter kurser utan obligatoriska träffar och de är, över lag, få.
    Jag vill inte avråda dig från att läsa en fristående kurs i företagsekonomi, för att det är bra att testa läsa "sitt ämne" på universitetsnivån. Du kan då inför nästa anmälningsperiod som öppnar i mitten av september 2024 se vad du hittar inom utbildningsutbud till VT-25.

    Studie- och yrkesvägledare