Hej Sara!
    Ett av målen inom den svenska skolpolitiken är att alla lärare ska vara behöriga. En behörig lärare är den som har Lärarlegitimation. I grunden för lärarlegitimation ligger lärarexamen. Lärarexamen får man genom studier vid lärarhögskolorna (antingen läser man ett lärarprogram, t.ex Ämneslärarprogrammet eller så läser man först tillräckligt antal högskolepoäng i sina blivande undervisningsämnen och söker sedan till KPU, kompletterande pedagogisk utbildning). I slutet av KPU får man lärarexamen. KPU motsvarar 90 högskolepoäng = studier på heltid i tre terminer. KPU kan ges på heltid eller på deltid, t.ex på halvtid.
    Det är inte omöjligt att du skulle kunna komma in på KPU efter kandidatprogrammet som du nämner i din fråga. Direkt efter kandidatprogrammet blir du inte behörig lärare, för att du inte får lärarexamen och kommer därför inte kunna få ut lärarlegitimation.
    Men med ännu 3 terminers studier - om du kommer in på KPU - skulle du kunna få ut lärarexamen och sedan också lärarlegitimation.
    När det är lärarbrist kan även obehöriga få jobbet som lärare (men det är tänkt som ett undantag). Målet är att alla lärare ska vara behöriga.
    tips! kontakta studievägledare på lärarhögskolorna; de är experter på lärarutbildningar.