Bosse

    Hej!

    Jag funderar på att möjligen utbilda mig som fysisk planerare. Jag har sökt upp en del information om ämnet online, och sett att man kan bara få yrkestiteln "planeringsarkitekt" från Sveriges Arkitekter om man uppfyller visa krav, b la att man har studerat fysisk planering vid BTH (ett gödkänt lärosätte).

    Det är dock lite opraktisk för mig att studera i Karlskrona. När jag såg att på BTHs hemsida till "mastersprogrammet i strategisk fysisk planering" att de även godkänner kandidater från andra examen, funderade jag därför på att studera t ex samhällsplanering vid Lund eller Malmö för att sedan söka till ett masters vid BTH i fysisk planering istället.

    Jag undrade dock om det fortfarande möjligt för mig att få yrkestiteln "planeringsarkitekt", även om jag inte läser fysisk planering vid BTH på grundnivå? Eller är det nödvändigt att man läser både kandidaten och mastersutbildningen vid BTH för att kunna få ett medlemskap i Sveriges Arkitekter?

    Det verkar som någon har redan postat en liknande fråga på Fråga Syv (https://www.fragasyv.se/fragor/kan-jag-bli-planeringsarkitekt-utan-kandidatexamen-i-fysisk-planering), men fick inte ett direkt svar. Jag förstår nämlingen att det finns ingen garanti att man kommer in i ett visst mastersprogram, men eftersom man behöver (enligt Sveriges Arkitekter) ha studerat totalt 5 år för att få en yrkestitel som arkitekt, blir det nog alltid en risk om man väljer att utbilda sig till planarkitekt.

    Det jag oroar mig mest över är om man kan få en yrkestitel som planarkitekt trots att man läser kandidatexamen vid ett annat lärosätte än BTH. Jag förstår att det är rätt fördelaktigt att bli medlem i Sveriges Arkitekter om jag vill praktisera som planarkifekt, eftersom man får en skyddad titel, och helst så skulle jag inte göra misstaget att anta att jag kvalificerar för en även om det inte är fallet.

    Tack i förhand!

    /B

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    om jag förstår dig rätt så siktar du på att kunna få ett medlemskap i Sveriges Arkitekter och då är det bättre om du ställer din fråga och får svar just direkt från Sveriges Arkitekter (det är ju där du vill bli medlem). De kanske planerar ändra sina "medlemsvillkor" (villkor för antagning av nya medlemmar) eller så vet de att de ofta gör undantag från egna regler eller så gör de inga undantag... men det är de som kan svara på hur de antar, på vilka grunder och om några ändringar är "på ingång"... . De som inte jobbar med antagning av medlemmar till deras organisation kan endast som du läsa på deras hemsida och försöka dra egna slutsatser, alltså gissa vad de menar och hur de kan tänkas att agera. Men varför ska du och vi behöva gissa? :) Fråga Sveriges Arkitekter i stället, är mitt råd.

    Studie- och yrkesvägledare