Alexander
    Hej! Kan jag bli polis om jag går el programmet? Kan man ta samhällskunskap 1a2 och historia 1a2 i fördjupningsarbete eller finns det inte?
    • : Du måste ansöka om att läsa 100 poäng utökat, annars blir du inte behörig.
    • Anna : >Helt rätt! det är omöjligt att bli behörig till polis på EE utan att läsa utökat! :)
    • : Hur ska jag läsa utökat?
    • : Kan jag bli behörig i vård och omsorg programmet då?
    • Anna : Utökat kan du läsa om rektor på programmet svarar "ja" på din ansökan om att läsa utökat.
    • Anna : Ja, det är mycket mer troligt att bli behörig till Polis på VO. Jag ska nu utöka mitt svar till dig.
    • Ludmila : Jag har fått tips från en kollega om en sida som utförligt beskriver vad Undersköterska kan ha för arbetsuppgifter på olika arbetsplatser, inkl sjukhus - läs här: http://www.svok.se/yrkesbeskrivningar/underskoterska/
    • Anna : titta gärna in på http://www.fragasyv.se/pages/display/underskoterska och längst ner på sidan där kan du se 3 st. YouTube filmer som berättar om yrke Undersköterska.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alexander!

    Som du ser i Programplanen för El- och energiprogrammet så får man tyvärr inte läsa Historia eller Samhällskunskap som Programfördjupande kurser, se programplan här >>

    200 poäng individuellt val på EE kommer att bli upptagna med Svenska/Svenska som andraspråk 2 och 3 (för grundläggande behörighet som du också behöver för att bli behörig till att utbilda dig till Polis). Den enda möjligheten att bli behörig under gymnasietiden är om rektor beviljar läsa 100 poäng utökade kurser: Historia 1a2, 50 poäng & Samhällskunskap 1a2, 50 poäng.

    Det är inte mycket utökat (100 poäng av programmets 2500 poäng, det är 4% utökning). Men eftersom att läsa utökat är ej en rättighet, kan det bli ett Nej i alla fall. Det är rektor som fattar beslut om att säga Ja eller Nej till att läsa utökat. Ansök hos rektor, kanske går det via SYV på din skola. Det är olika på olika skolor - hur man ansöker om att läsa utökat, men det är rektor som fattar det beslutet.

    Vi hoppas du får läsa utökat, men annars så kan du komplettera på komvux efter gymnasiet.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Vård- och omsorgsprogrammet läser man Samhällskunskap 1a2 som en obligatorisk kurs - och då behöver man, förutom kurser för Grundläggande behörighet, lägga till bara Historia 1a2, 50 poäng. Se i Programplanen för VO här >>

    Eftersom det bara 100 poäng av Individuellt val på VO som upptas av kurser som krävs för Grundläggande behörighet, då ryms det Historia 1a2, 50 poäng inom Individuellt val. Man behöver, alltså inte ansöka om att få läsa Utökat. Det enda man behöver fråga på skolan är om en kurs Historia 1a2 kommer att erbjudas.

    Dessutom så är en stor merit för en Polis att ha fördjupande kunskaper inom grundläggande Medicin och första hjälpen, som man får på VO. Därför tycker jag att VO är ett utmärkt val för en blivande polis.

    • : Om jag tar examen från VO programmet då är jag undersköterska. Kan jag jobba i akut, vårdcentralen ta blod prov eller måste jag jobba i äldre omsorg ?
    • Milla : Som undersköterska kan man söka jobb på sjukhuset, på vårdcentralen också - inte bara inom hemtjänsten och äldreomsorgen.
    • : vilken uppgift kommer jag ha om jag jobbar i vårdcentralen och sjukhuset?
    • Milla : Du kommer att ha många olika arbetsuppgifter men bäst lämpade att svara på den frågan är vårdlärare på gymnasiet. I vilken stad kommer du att söka till gymnasiet?
    • : Stockholm
    • Milla : Jag ska försöka förmedla kontakt för dig med några vårdlärare som jobbar på olika gymnasieskolor i Stockholm. Kan du tänka dig besöka gymnasieskolorna - Studiebesök? Prova-på dag? Öppna hus kommer också att hållas i slutet av april- första vecka i maj (under omvalsperioden). Det är perfekt att ställa din fråga när du går på Öppet hus på en gymnasieskola som erbjuder VO.
    • : Ja, jag kan gå till öppethus.
    • Anna : Direkt efter VO kan du söka till yrkeshögskola - för att bli specialistundersköterska. Det är också ett möjligt alternativ.
    • : Hej Alexander. Roligt att du är intresserad av att läsa till undersköterska. Jag har i min etta flera elever som valt att läsa hos oss på Consensum för att sedan läsa vidare på polishögskolan. De väljer högskoleförberedande programmet och lägger till Ma 2a för att få rätt behörighet. Arbetet som undersköterksa är mycket varierande beronde på arbetsplats. Men grunden är att alla undersköterskor arbetar mycket nära patienten och har ansvaret för omvårdnad och att hjälpa patienten med hygien, träning och mat. Dessutom ingår flera mer medicinska uppgifter om du arbetar på sjukhus. Dessa kan vara blodtryckstagning, såromläggningar, blodprovstagning, förberedelser inför operation mm mm. Det finns flera väldigt bra filmer på Yuotube att titta på, https://www.youtube.com/watch?v=VO09ToQSOXg , https://www.youtube.com/watch?v=iqwrb7PDxXw , och sedan står det en bra förklaring på http://www.svok.se/yrkesbeskrivningar/underskoterska/ . Hoppas detta hjälper dig i ditt val till Gymnasiet. Mvh Sussie Palm Vårdlärare Consensum Sollentuna
    Läs alla kommentarer