Nora
    Hallå. Jag har valt att gå industri nu till hösten, men min dröm är att bli psykolog, men jag är osäker ifall man kan bli det om man går industri, för man får ju inte samma grund där som om man skulle gå samhälle. Men min plan är att läsa på distans sedan då jag har tagit studenten, för då är jag nog inte lika plugg less som jag är nu, utan kan börja att plugga på distans. Skulle man kunna det? Och vilka kurser är det man ska börja att läsa på distans då? Och vilka kurser krävs det att man har gjort?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nora!

    Du vill bli Psykolog>>

    Till alla högskoleutbildningar krävs det alltid Grundläggande behörighet. Särskild behörighet till Psykologprogrammet på högskolan/universitetet är godkända betyg i gymnasiala kurser Samhällskunskap 1b och i Matematik 2.

    Industritekniska programmet>> kan du bli behörig att söka till Psykologprogrammet på högskolenivå. Se i programplanen för IN>>

    längst ner i Programplanen ser du vilka kurser du behöver för Grundläggande behörighet: välj Engelska 6 inom Programfördjupningen och Svenska 2 och 3 - inom det Individuella valet. Att läsa kurser för grundläggande behörighet är alla elevers rättighet och skola kan inte neka dig det.

    Sedan har vi Särskild behörighet: här behöver du läsa Matematik 2 (det kan du läsa som en programfördjupande kurs) + du behöver komplettera upp till Samhällskunskap 1b. Det gör du genom att läsa en liten kurs Samhällskunskap 1a2, 50 poäng, som egentligen inte får plats inom programmets 2500 poäng. Du behöver, alltså, läsa 50 poäng utökat. Det är inte mycket utökat,... utökningen är på 2%.

    Prata med SYV på din gymnasieskola och fråga om du kan få läsa Samhällskunskap 1a2, 50 poäng (som utökad kurs) samt att du vill inom Programfördjupningen välja Matematik 2a (helst också Matematik 3b för att du får merit för den kursen). Sedan väljer du också kurser för Grundläggande behörighet, som är din rättighet att få läsa. Jag har svårt att tro att din skola skulle neka dig läsa en liten utökning på 2%. Men det är bra att fråga om det på förhand (eller så fort du får möjlighet att träffa SYV på din gymnasieskola). Om du inte vill, behöver du inte berätta att du siktar på just Psykologprogrammet. Det är många olika högskoleutbildningar som kräver Matte 2 och Samhällskunskap 1b. Du blir då behörig till ett stort antal olika högskoleutbildningar, t.ex ska du kunna välj läsa till Socionom>> och Studie- och yrkesvägledare>>

    Att läsa efter gymnasiet "på distans" - är det Komvux du menar? eller var vill du läsa? Komvux är det varje kommun som ordnar upp i sin egen kommun. Om pengarna inte räcker till får man Nej och får ingen plats på komvux om man redan har grundskolekompetens. Att läsa på gymnasienivå är inte en rättighet, över huvudet taget. Det är endast grundskola som är obligatorisk. Hur det kommer att se ut på komvux i din kommun (där du är folkbokförd) om tre år, är det nog ingen som vet idag. Därför råder jag dig att försöka bli behörig redan på gymnasiet.

    Om du inte blir behörig och inte får plats på komvux, kan du bedriva självstudier och göra Prövningar (om inte det blir ändrat innan det är dags för dig att söka till högskola).

    bästa hälsningar & lycka till!

    ANNA