Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    jag känner inte några generella förbud mot att utbilda sig till SYV och sedan också jobba som SYV med diagnosen ADHD. De vanligaste symtomen vid adhd är uppmärksamhetsproblem, impulsivitet och överaktivitet. Och de symtomen kan förekomma var för sig eller i kombinationer och ha olika grad och omfattning. Så, min uppfattning är den att många personer som har diagnos ADHD kan bli SYV-ar men så kan det också finnas några som kommer ha svårt att klara utbildningen och/eller kan ha svårt att få jobb och sedan också jobba som SYV - detta om man har alla de symtomen och har de i stor grad och omfattning. Jag vill därför råda dig att samråda med läkaren. Du kan också kontakta de ansvariga på SYV-programmen och samråda med dem.
    Varför kan det eventuellt bli svårt att satsa på SYV-yrket? Jo, för att en person med adhd kan ha det extra svårt att ta initiativ till eller att fullfölja en aktivitet, om hen inte är tillräckligt motiverad. Och det kan inte garanteras att det under utbildningen och sedan under anställningen som SYV blir så att alla "moment" som man måste utföra upplevs som mycket motiverande. Ibland måste en SYV göra "tråkiga saker" (eller det som man upplever som tråkigt eller monotont).
    Läs gärna om yrket SYV på Framtid.se/SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej igen, jag har fått hjälp av kollegorna och sakkunniga och vi är överens om att ge dig följande svar, se nedan.
    För att förbättra dina prestationer i din roll som studie- och yrkesvägledare (SYV), trots en ADHD-diagnos, kan du överväga ta hjälp av följande tips:

    1. **Lär känna dina styrkor och svagheter:** Förstå hur din diagnos påverkar dig i ditt yrke och identifiera områden där du kan förbättra dig.

    2. **Anpassningar:** Diskutera med din arbetsgivare om det finns möjlighet att göra arbetsplatsanpassningar som kan stödja dig i din roll.

    3. **Utbildning:** Fortsätt att utvecklas genom kontinuerlig fortutbildning och seminarier inom vägledning och rådgivning. T.ex brukar Skolverket erbjuda (i alla fall ibland) fortbildning t.ex i form av webbinarier, informationsmöten och konferenser.

    4. **Sök proffs-Stöd:** Om möjligt, arbeta tillsammans med kollegor eller andra professionella som kan stötta dig.

    5. **Verktyg:** Använd digitala verktyg och resurser för att underlätta ditt arbete och organisera information effektivt.

    6. **Fokusera på eleverna:** Håll fokus på elevernas behov och sök ständigt efter metoder för att förstå och stödja dem bättre.

    7. **Arbeta med din egen hälsa:** Ta hand om din egen välbefinnande och se till att du får den hjälp och de pauser under arbetsdagen som du behöver.

    8. **Feedback:** Sök feedback från kollegor och studenter/elever för att kontinuerligt förbättra ditt sätt att arbeta.

    9. **Var öppen:** Om du känner dig bekväm med det, var öppen med dina kollegor om din diagnos och be om tips och råd bland annat i hur de bäst kan stödja dig.

    10. **Nätverkande:** Engagera dig i professionella nätverk för att dela erfarenheter och få råd från andra SYV:ar.

    Hoppas dessa tips kan hjälpa dig, och lycka till i din fortsatta karriär som studie- och yrkesvägledare!

    • Elev : Okej, men om är motiverad och har tillgång till anpassningar i utbildningen och är medveten om sina styrkor och svagheter, hur blir det då?
    • Elev : *om man är
    • Milla : Då hoppas jag att det går bra.
    • Elev : Jodå, det har gått bra hitttills. Har änsålänge blivit godkänd på allt. Praktik var dock tuff men jag blev godkänd. Har du några tips på hur jag ska göra för att jag kan förbättra min syv-roll, trots min diagnos?
    • Milla :

      Läser du på SYV-programmet redan? I så fall vill jag råda dig att prata med dina lärare och kanske också med kurator på lärosätet; det kan i alla fall inte skada... och kanske också med handledare på praktiken. Jag ska också samråda med kollegorna och vi ska försöka återkomma med några tips eller tankar som, förhoppningsvis, blir till hjälp för dig!

    • Elev : Ja snälla göra det. Det skulle hjälpa mycket. Jag har tagit hjälp med studenthälsan och har en mentor. Jag pluggar på syv programmet i Umeå ja. Jag har pratat med mina lärare och dom sa att det är viktigt att jag känner mig trygg i mig själv och att vara medveten om min styrkor och svagheter osv.
    • Milla : Det är bra att du har tagit hjälp av studenthälsan och att du har en mentor. Du fick också bra tips från dina lärare!
    • Milla : hej igen, jag har nu utökat mitt svar - se ovan - 10 tips där!
    • Elev : Tusen tack för tipsen!
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!
    Läs alla kommentarer