Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ludwig!

    På de nationella gymnasieprogram i Sverige läser eleverna mot Examensbevis där endast de svenska kurserna får ingå. Betyg i de svenska kurserna kan man (utomlands) få endast på de svenska gymnasieskolorna som finns i några få länder utomlands. Så vitt jag vet så erbjuder ingen svensk gymnasieskola utomlands något yrkesprogram, utan endast utbildningar inom högskoleförberedande program.

    Upplägg nr.1
    Det vanligaste sättet för eleverna att läsa under gymnasietiden utomlands är att de "tar sabbatsår" och på egen hand (antingen helt själva eller med hjälp av organisationer som specialiserar sig på den typen av frågor t.ex Explorius eller EF exchange year) ordnar studierna utomlands och sedan återvänder till sin gymnasieskola och läser vidare där de slutade innan de åkte på utbytesår - på så sätt tar det fyra år innan man uppnår kraven för examensbevis från den svenska gymnasieskolan. Andra kurser än de svenska gymnasiekurser får ej ingå i examensbevis från den svenska gymnasieskolan.

    Upplägg nr.2
    Ett annat sätt är att söka till en av de svenska gymnasieskolor utomlands och läsa (oftast år 2) av sitt program utomlands och betyg i de kurserna kan man ta in i sitt examensbevis från en svensk gymnasieskola. Vill man försöka satsa på det upplägget, så ska man söka till de utbildningar som erbjuds på de svenska gymnasieskolorna - de utbildningar som i så fall är aktuella är följande program: SA, NA och EK.

    Upplägg nr.3
    Eleverna får läsa hela sin gymnasial utbildning utomlands, om de så önskar. Det är då eleverna och deras familjer som ordnar allt själva. Men om eleven vistas utomlands pga minst en av vårdnadshavarna jobbar utomlands då har eleven rätt att få distansundervisning via Hermods distansgymnasium.

    Se även information på gymnasieguiden.se/informeras/plugga-ett-ar-i-europa? - villkor här för att kunna ev.bli "uttagen" är att du läser som lägst Tyska 3, Franska 3 eller Spanska 3 (det är en kurs i ämnet Moderna språk som eleverna börjar läsa på gymansiet om de på grundskolan läste samma språk); om man på gymnasiet börja läsa ett nytt språk, då börjar man med Moderna språk 1 (t.ex med Tyska 1) och kanske då kan läsa Moderna språk 3 under årskurs 3 på gymnasiet (men i så fall kan man inte söka till Utbytesår som administreras av UHR. Så vitt jag vet ställs det inte några krav på att läsa just högskoleförberedande gymnasieprogram, men det är sällan så att eleverna på yrkesprogrammen läser moderna språk (det är teoretiskt sett möjligt om eleven så önskar och om schemat "går ihop" - sök i så fall till gymnasieskola som även erbjuder de programmen där mod.språk ingår som obligatoriska - det är program: SA, NA,EK. och HU - om de programmen ges på skolan, då finns det på skolan lärare som undervisar i franska, spanska och tyska. Om gymnasieskola inte erbjuder något av programmen där mod.språk är obligatoriska är det mycket möjligt att ingen lärare finns som kan undervisa i moderna språk och eleverna kan i så fall inte läsa mod.språk på gymnasiet.

    APL utomlands
    I de yrkesprogrammen ingår APL ( ArbetsPlatsförlagtLärande, alltså en sort "praktik") med minst 15 veckor. Vi har tidigare fått några frågor från eleverna om de får gå APL utomlands. Vi undersökte saken och kom fram till att det finns inga formella förbud mot att gymnasieskolorna skulle ordna APL utomlands eller låta eleverna på egen hand gå på praktik utomlands, men att det inte heller ingår i elevernas rättigheter. På grund av att det är dyrt + gymnasieskolan skulle i så fall ta på sig ett stort ansvar (för allt som kan hända med eleven när hen är utomlands, så gör skolorna oftast så att de antingen säger att APL inte kan göras utomlands eller i bästa fall ger rektor eleven ledigt under APL-perioden och elevens vårdnadshavare skriver under att de ordnar allt själva och tar hela ansvaret både för kostnaderna och för allt som kan hända, för övrigt.
    *** *** ***

    Det du nämner i din fråga om att bli uttagen på grund av idrottsliga prestationer - för att kunna läsa hela eller delar av sin gymnasieutbildning utomlands, känner jag tyvärr inte till. Om det förekommer, så är det undantagsfall. Vem skulle göra uttagning och vem skulle bekosta utbildningsplats, resor, visum (om även det måste ordnas - studerandevisum, det ofta inte gratis ...) och allt annat runt om (t.ex boende, mat, andra omkostnader som uppstår i samband med att eleven inte bor hemma hos sina vårdnadshavare) vet jag inte. Känner inte till att svenska specialidrottsförbund skulle "skicka" duktiga idrottselever till gymnasiala studier utomlands, men du kan fråga hos idrottsförbundet (det idrott som du utövar); du får gärna berätta för oss om du hittar ett sätt att läsa utomlands gratis eller billigt eller på ngt annat sätt (förutom de som jag nämner ovan i detta svar).
    Kika gärna på presentationerna på gymnasieguiden.se/gymnasium?utomlands

    Allmänt om kostnader för att läsa gymnasieutbildning utomlands
    Det som kostar kan delas i 2 stora delar - terminsavgifter och "övrigt"(här är det resor till och från skolan, boende, mat mm. ingår). Att inte behöva betala terminsavgifter "ur egen ficka" är inte självklart (inte ens om du kommer läsa på en svensk skola utomlands - här beror det om din kommun skickar med dig "skolpeng" till utlandet eller inte - fråga på utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd).
    Se även information på CSN´s webbplats - om vilka bidrag elever som läser gymnasial utbildning utomlands kan få.
    Helt gratis blir det i vilket fall inte. Även om din hemkommun skickar med dig "skolpeng" och du inte ska behöva betala terminsavgifter, och om du får studiehjälpen från CSN, då förekommer det ändå en hel del kostnader (t.ex resor till och från skolan) som du eller din familj ska behöva bekosta.