1234op

    Hej!

    Jag studerar på komvux. Läser in behörighet för it-support som ska läsas vidare på en YH i framtiden.

    Fr.o.m januari 2024 planerar jag läsa komvuxarbete mot naturvetenskap och teknik på komvux.

    Vill bara fråga om det är obligatoriskt att ha med biologi 1 till komvuxarbete mot naturvetenskap och teknik?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    komvuxarbete ska bevisa att du är väl förberedd inför "livet efter gymnasiet". Om du siktar på examen inom område naturvetenskap-teknik, så ska ditt komvuxarbete påvisa att du har tillräckliga kunskaper inom det kunskapsområde. Rekommendationen är att göra komvuxarbete som sista kursen (Direkt innan man begär få ut komvux-examen).
    Vad gäller just biologi1, eller ämnet biologi, över huvudet taget, så är inte biologi obligatoriskt att läsa på teknikprogrammet inom gymnasieskolan (på NA är det däremot ett obligatoriskt ämne).
    Jag tänker så här: om du "ändå" kommer behöva läsa kurserna i ämnet biologi (t.ex om du vill bli behörig till läkarprogrammet) då är det "lika bra" att läsa både biologi 1 och även 2 innan du gör komvux-arbete. Om du, däremot, inte har för avsikt att läsa biologi, så tror jag du kan göra komvuxarbete och sedan också ta ut examen från komvux utan att ha läst biologi1-kursen. Men prata gärna med SYV på komvux om det.

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej igen,

    du ändrade innehåll i din fråga (fyllde på med uppgiften om att du planerar i framtiden söka till yrkeshögskola för att utbilda dig till IT-tekniker). I så fall vill jag råda dig att överväga läsa, på komvux, mot Yrkesexamen som nätverkstekniker eller "liknande" (beroende på vad komvux i din kommun kan erbjuda inom sitt utbud). Fördelar med att ta ut yrkesexamen är flera: du lär dig ett yrke så fort som möjligt (redan innan du kan börja på en yrkeshögskola), du behöver inte läsa fysik, kemi eller biologi (om du inte vill läsa de ämnena) och du kommer inom din utbildning inom "data" på komvux komma ut på praktik (APL, arbetsplatsförlagd lärande) och då kommer man i kontakt med arbetsgivare och arbetsmarknaden, skaffar sig referenser och kanske kan få jobb (t.ex extrajobb vid sidan av studier på yrkeshögskola) på sin tidigare APL-plats eller via de kontakter man får på en APL-plats.
    Yrkeshögskoleutbildningar inom IT-data brukar kräva matte 2 + några programmeringskurser (ofta Programmering 1 och Webbutveckling 1) men det är en stor fördel att även ha godkända betyg i högre mattekurser och i flera (så många som möjligt) data-kurser. Yrkeshögskola värdesätter arbetslivserfarenhet; antagning sker endast delvis på grund av betygen, utan det är motivation, de faktiska kunskaperna i matte och i data-ämnen + om du som sökande kan påvisa att du känner till branschen (vad som krävs och vilka mål du har) som du söker utbildning inom.
    Yrkeshögskola kan även ta in obehöriga, t.ex är det inte helt nödvändigt att ha examensbevis från gymnasiet eller från komvux; så du kan kanske söka till flera yrkeshögskoleutbildningar redan nu (men jag vill inte avråda från att ta examen från komvux; mitt råd är dock att du ändrar inriktning och gör en ny planering, tillsammans med SYV på komvux, mot yrkesexamen inom IT-data).
    Inom yrkesexamen kan du inkludera (och jag rekommenderar att du gör det) bland annat följande kurser: svenska eller svenska som andraspråk 2 och 3 + engelska 6 och helst även engelska 7; matematik 2 och helst även högre mattekurser och du gör i så fall komvuxarbete inom område Data-IT (om du ska läsa mot yrkesexamen som "tekniker inom data", t.ex som nätverkstekniker).
    Men om du, av någon anledning, vill läsa mot examen inom Naturvetenskap/Teknik så är min bedömning att du inte ska behöva läsa biologi om du inte vill men prata gärna med SYV på komvux om det. Kika på information på t.ex följande hemsida vuxenutbildning.gymnasieexamen/naturvetenskap-och-teknik där det står att man behöver inkludera (i sin examen i NA_teknik) minst en kurs i två av ämnena: fysik, kemi, biologi. Om du kommer inkludera t.ex fysik1a och kemi1, då behöver du inte läsa biologi, över huvudet taget, och ta ut examen från komvux utan att ha läst biologi... Godkänt betyg i komvux-arbete behöver du ha. Eftersom det är frivilligt, ej obligatoriskt, att läsa biologi (i fall du har eller kommer få minst två betyg i vardera av ämnena kemi och fysik), då är min bedömning att komvux inte kan kräva att du innan du påbörjar läsa kursen komvuxarbete ha läst biologi1.
    Kika gärna på några exempel på vad yrkeshögskola kan ha i sitt utbud:
    utbildning/teknikhogskolan/data-center-technician-engineer
    utbildning/campus-varnamo/javautvecklare
    utbildning/nackademin/byggnadsingenjor-digitalt-byggande-distans
    utbildning/ec-utbildning/frontend-utvecklare
    utbildning/campus-molndal/CAD-konstruktor-produktutveckling
    utbildning/teknikhogskolan/automationsingenjor-robotik
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/teknikinformatör
    Hoppas jag lyckades förklara hur jag tänker och varför jag råder dig läsa mot yrkesexamen!

    • 1234op : Hej Milla och tack för svaret.
    • 1234op : Hej och tack för ditt svar. Nu har jag klargjort min beskrivningen. Så läs den igenom och svara på nytt. Tusen tack på förhand!
    • Milla : Jag kommer nu utöka mitt tidigare svar till dig. Kort: jag rekommenderar att du överväger läsa mot yrkesexamen som nätverkstekniker.