Sara17

    Hej, vilka ämnen ersätter naturkunskap 2? Jag har betyg i fysik 1 och 2, kemi 1 och2, biolog 1 och 2. I utbildningar som sjuksköterska, tandhygienist krävs det naturkunskap 2, kan jag ansöka till de utan naturkunskap 2, eftersom jag har biologi, kemi, fysik ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Ja, det kan du göra. Om du har godkända betyg i gymnasiala kurser fysik1a, kemi1 och biologi1, då behöver du inte läsa kursen naturkunskap 2 utan du bedöms som behörig till de utbildningar som, för särskild behörighet, kräver Nk2-kursen.

    Studie- och yrkesvägledare