AddiPaddi123

    Hej jag har nyligen tagit studenten och vill börja på läkarprogrammet, som ex KI. Men, jag undrar om det skulle gå att gå motsvarande läkarprogram i USA? Vilka skolor då och var ansöker man? Tack!:)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Att påbörja ett läkarprogram i USA skiljer sig en hel del från hur man utbildar sig till läkare i Sverige. I USA krävs det först en så kallad ”pre-med” utbildning, som ofta är en fyraårig bachelor's degree, innan man kan ansöka till ett medicinskt program. Man tar ofta MCAT-testet (Medical College Admission Test) som en del av ansökningsprocessen till "medicinska skolor" i USA.

    Exempel på några välkända "medicinska skolor" i USA ser du i listan nedan:
    - Harvard Medical School
    - Johns Hopkins School of Medicine
    - Stanford University School of Medicine
    - University of Pennsylvania (Perelman School of Medicine)
    - University of Chicago (Pritzker School of Medicine).

    För att ansöka, skulle du med stor sannolikhet behöva gå igenom AMCAS (American Medical College Application Service) eller AACOMAS (American Association of Colleges of Osteopathic Medicine Application Service), beroende på om du väljer en allopatisk eller osteopatisk medicinsk skola.
    Tänk på att varje skola i USA även kan ha sina egna specifika antagningskrav och ansökningsprocesser kan skilja sig mellan olika skolor.
    Ja vill också påminna om att processen att bli läkare i USA är lång och kan bli mycket kostsam, så det är viktigt att, på förhand, noga undersöka och planera din resa genom utbildningssystemet där. Vi på FRåGA SYV har tyvärr ingen egen expert på studier utanför Sverige. Vi kan därför endast hjälpa dig med mycket översiktlig (generell) information om studier utomlands, däribland i USA.

    Tips!
    -- sök information på skolornas egna hemsidor.
    -- fråga på ambassaden (USA ambassad i Stockholm) om de har någon sort "utbildningsexpert" som de kan hänvisa till eller om de kan ge dig några tips och råd om hur du kan gå tillväga för att planera dina studier till läkare i USA.

    Studie- och yrkesvägledare