Sara
    Jag har läst franska i fyra år nu i grundskolan alltså från sexan, men problemet är att vi ( hela klassen som läser franska ) har fått nya lärare varje år och vissa har inte ens lärt oss nåt. Vi kan inte så bra franska, kan nästan inget.
    Min fråga är om jag kan fortsätta läsa franska på gymnasiet men på nybörjarnivå eller måsta jag välja ett nytt språk?
    Min andra fråga är kan jag läsa mitt modersmål på gymnasiet och få betyg för det? Eller räknas det inte ?
    • Anna : Vilket program på gymnasiet vill du gå? Det är inte exakt samma regler på olika gymnasiala program.
    • : Ekonomiprogramet
    • Anna : På Ekonomiprogrammet läser man en kurs i Moderna språk - som en obligatorisk kurs.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Sara!
    På Ekonomiprogrammet läser man 100 poäng Moderna språk som obligatoriska, sedan kan man välja Moderna språk även inom programfördjupningen (upp till 3 kurser).

    På de program där Moderna språk ingår som obligatoriska - det är Naturvetenskapsprogrammet, Ekonomi och Samhällsvetenskaps- samt Humanistiska... får man läsa Modersmål i stället för Moderna språk (men man får ej Meritpoäng för Modersmål).
    Om behörig lärare finns som har lov att undervisa i ett visst språk, säg, Arabiska eller Polska - som moderna språk - då är det Moderna språk (arabiska) eller Moderna språk (polska) man läser och inte modersmål eller i alla fall KAN LÄSA så. Fördelen är att man kan få Meritpoäng för de kurserna.

    Om du läste Franska sedan åk6 i grundskolan, får du inte, enligt reglerna, börjar med nybörjarkurs i franska.
    Du får välja ett nytt Modernt språk på gymnasiet om du vill.

    Du måste, alltså, läsa minst en kurs i Moderna språk eller Modersmål.

    Bästa hälsningar
    ANNA