Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det bästa är att söka via gymnasieantagningen - till år1 på den gymnasieskola som erbjuder inriktning "sam" på NA och om du blir antagen, uppvisar du godkända betyg från år1 på NA och då är det logiskt att förvänta sig att du blir uppflyttad till år2 på NA/sam
    Att byta skola på annat sätt är inte elevens rättighet, men det kan (om du har tur) gå. Det första jag tänker på är att i fall du sökte och kom in på NA/sam men nu visar det sig att din skola inte kan erbjuda den inriktningen då borde din skola hjälpa dig komma in /byta till - en annan skola som erbjuder den inriktningen (det är i alla fall min förhoppning att din skola kommer hjälpa dig). Vänd dig annars till utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd. Du kan givetvis vända dig direkt till de gymnasieskolor dit du vill byta och fråga om de kommer ha ledig plats på den önskade utbildningen i år2 till hösten.
    Titta också på flera utbildningar t.ex EK/ekonomi skiljer sig inte mycket (vad gäller vilka kurser man läser) från NA/sam och även SA (alla inriktningar) skiljer sig inte speciellt mycket från det som du ska kunna läsa på NA/sam. Den största skillnaden är matematik 3 som på NA/sam är en obligatorisk kurs och på SA kan (ofta) väljas som valbar kurs.

    Studie- och yrkesvägledare