Tania

    Hej! Jag har precis börjat Vård och omsorg. Men jag har alltid velat att gå Ekonomi. Jag blev då obehörig för att jag hade F i ett SO ämne. Detta hände på för jag hade missat att göra ett prov för att jag inte hade kunnat vara där. Detta var alltså på grund utav medicinska skäll. Kan man inte göra kurs prov på det eller något liknande för att kunna byta. Jag är 100% säker att jag skulle klarat av att gå ekonomi. Jag har försökt att nå min syv på min skola men hon har inte varit där och är rädd att det börjar bli försent. J

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    reglerna säger att obehöriga elever får ej tas in på gymnasiet, får ej bli antagna, alltså. Så, även om det skulle finnas ledig plats på ekonomiprogrammet, så kan inte skolan eller antagningskansliet anta dig - du måste först få godkänt betyg i det där "SO-ämnet" (från vårterminen i årskurs 9). Du kan försöka hitta möjlighet att göra prövning i SO-ämnet; kostnad på 500 kr kan tillkomma och det tar också ganska lång tid innan man får prövningsbetyget: först skriver man en skriftlig del av prövningen och efter cirka 2 veckor är det den muntliga delen där frågorna har skrivits av läraren och medbedömaren specifikt utifrån de svar du gav på den skriftliga delen; sedan pratar läraren och medbedömaren ihop sig och bestämmer sig för betyget, sedan ska det kollas, dubbelkollas och administreras - så det lär inte ta kortare tid än en månad, är min bedömning, och detta om du hittar var du idag kan anmäla dig till prövningen (svårt att hitta var man kan göra prövning och ofta ligger första del av prövningen 3-4 veckor framåt i tiden från dagen man anmält sig) ... så det var synd att du inte var i skolan när provet gick (beklagar detta men kan inte ändra på reglerna).
    Med det sagt, så kan gymnasieskola öppna för antagning till IM: Programinriktat val - alltså ett alternativ för obehöriga; det är frivilligt för skolorna att använda sig att det; ofta tar en gymnasieskola på IM:Programinriktat val endast om det står tomma/lediga platser som skolan vill fylla + att rektor måste göra bedömning att eleven som ska antas har en rimlig chans att läsa ikapp och mot slutet av tredje året uppnå kraven för examensbevis.
    Så, första och kanske viktigaste frågan är: står det tomma platser på ekonomiprogrammet på någon av skolorna där du vill/kan gå? Om inte - då kommer det tyvärr inte att gå. En gymnasieskola kan inte kringgå reservkön av behöriga elever som väntar på att få plats (till förmån av en obehörig elev).
    Exempel: vi säger att vi har en elev som har högsta betygen från grundskolan, alla A i alla ämnen och även i moderna språk, också A -- och med det har 340 betygspoäng från grundskolan (högsta möjliga); hen är också behörig till alla gymnasiala utbildningar, så klart. Och nu började en sådan elev på "fel program" på gymnasiet och vill byta till ett annat program. Finns det ledig/tom plats + ingen reservkö så blir hen antagen direkt, men om det ej finns ledig plats + reservkön finns kvar (där eleverna står som är behöriga och sökte i tid men har lägre betyg från grundskolan) så kan inte topp-eleven med alla A-betygen antas före en annan som kanske endast har nästan alla E och t o m några F i slutbetyg från grundskolan men hen är ändå behörig till just det programmet och sökte i tid (senast sista dag i omvalet). Så, hen med lägre betyg kommer in om hen står i reservkön och ngn ledig plats uppstår. Finns det inga lediga/tomma platser, kommer inte ny elev antas och från mitten av september (men absolut från slutet av september) kommer inga nya elever antas - även om ledig plats uppstår (detta för att skolorna vill "ha lugn och ro" och ägna sig på att fortsätta utbilda de elever som började första dagen i läsåret - så svarar skolorna när man frågar varför de inte längre tar in trots att de har tomma platser).

    Sammanfattning
    Min bedömning är att dina möjligheter att byta till EK är väldigt små.
    Tips! Kontakta ditt gymnasieantagningskansli och fråga om någon skola tar in på IM:Programinriktat val på ekonomiprogrammet och gör det nu, på en gång, och håll tummarna! Svarar de Nej, ingen skola tar in på IM:Programinriktat val  på EK, då är det tyvärr omöjligt för dig att byta (är i alla fall min bedömning).
    Jag blir glad om jag har fel och du lyckas på ngt sätt byta... men jag tror inte det går (förutom om du har tur och någon skola tar in på IM:Programinriktat val på EK).
    Information kring vad IM:Programinriktat val är var god läs på gymnasieGuiden.se/IM:Programinriktat val
    Lycka till! Vi håller tummarna!

    Studie- och yrkesvägledare