Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du kan på förhand jämföra utbildnings-/kursupplägg antingen genom att läsa på utbildningarnas egna hemsidor/webbplatser eller genom att kontakta studievägledare på de institutioner där utbildningarna ges. Men för att kunna byta ort senare, alltså t.ex inför termin 2 eller ännu senare, så måste någon ledig plats uppstå på den utbildningen dit du vill byta + att de utbildningsansvariga bedömer i så fall också att de kan/vill ta in - för det första - någon studerande (ny person) över huvudet taget och sedan också att det blir just du som de vill ta in (och detta även om upplägget stämmer precis/perfekt).
    För det första, så är det inte alls säkert att någon ledig plats uppstår; även om någon hoppar av så betyder det inte att en ledig plats uppstår (detta för att utbildningarna brukar göra viss "överintag", alltså ta in fler personer på utbildningen än det egentligen finns platser - detta just på grund av ev.avhopp). Sedan, så behöver inte utbildningen fylla in en ledig plats ... Exempel: vi säger att en ledig plats uppstod inför termin 2, men de ansvariga på institutionen vet att det finns flera f d studerande på den utbildningen som fick studieuppehåll med platsgaranti, t.ex på grund av sjukdom eller föräldraledighet och att några av dem kan mycket väl vilja komma in i termin 3 om några månader, så om det idag finns en "tom plats" så är det inte alls säkert att den finns även inför nästkommande terminer... och institutionen brukar i sådana fall ej vilja ta in någon ny för att det kan bli alldeles för många studerande under de kommande terminerna. Man kan tänka att man inte kan utbilda för många läkare (det är ju läkarbrist) men man måste också tänka på att lärarkapacitet måste räcka (en lärare kan inte undervisa alldeles för stora grupper) + praktikplatserna för den praktiken som ingår i utbildningen måste också räcka till alla studerande... så det är mycket osäkert om möjlighet till ortsbyte kommer att finnas.
    Med det sagt, så finns det säkert några studerande som lyckas byta ort och du kanske blir en av dem som kommer att lyckas. Vi håller tummarna! Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare