Erik5273788

    Jag går ekonomi juridik och valde Matte 3b som programfördjupning men kommer antingen få F eller streck i den. Går det att välja en annan programfördjupningskurs för att ersätta Matte 3b eller måste jag läsa om Matte 3b eller bara ta studenten med ett F i den kursen?

    • Milla :

      går du årskurs 3 nu? Läser du "endast på heltid", alltså ej-utökat program?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    svar på din fråga lär bli långt och "krångligt". För det första, så vet jag inte om du går sista året på gymnasiet eller år2? Gissar på att du går tredje året och i så fall när ska du hinna läsa en annan kurs innan sommaren? Kurserna på gymnasiet brukar vara förlagda på ett läsår (i alla fall oftast).
    Reglerna säger att en gymnasieelev som fick F i en kurs har rätt att göra prövning innan hen går ut gymnasiet, om hen vill göra prövning... men om du t.ex får F i slutet av maj när ska du hinna skaffa dig tillräckliga kunskaper (på en vecka) för att innan student-dagen hinna göra prövning? Det är omöjligt, finns ingen tid för det.
    I examensbevis från gymnasiet får max 250poäng F-kurser ingå och matte 3 är en 100poängs-kurs, så du kan får ut examensbevis med F i matte 3 men då är den kursen "låst" i ditt examensbevis och du blir senare tvungen att höja betyget i just den kursen (om du vill höja ditt meritvärde).
    Formellt sett får vilken som helst kurs (som finns på listan över kurser som på Ekonomiprogrammet får läsas som programfördjupning) ingå i ditt examensbevis, men om du idag inte läser någon extra(utökad) kurs, då har du ju ingen "annan" kurs att få in i ditt examensbevis, än matte 3. Se Programplan för EK på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/EK/programplan/Programplan_EK.pdf
    Om din gymnasieskola kan ge dig möjlighet att nu, under vårterminen läsa en annan kurs i stället för matte 3, då får du gärna göra det men det skulle förvåna mig om du skulle få... Så brukar inte gymnasieskolorna lösa det. Det är jobbigt både för dig och för läraren om du skulle hoppa in i en pågående kurs; och även för de eleverna som läser den kursen sedan augusti. En "kreativ lösning" skulle vara om du kunde på egen hand förbereda dig och göra prövning i någon kurs men även det är "jobbigt" både för din skola och för dig... Varje prövning kräver ganska många lärartimmar i anspråk och du har inte rätt att göra prövning i detta fallet.
    Du får gärna prata med SYV-en på din skola och även med rektorn. På varje skola är det rektorn som är ytterst ansvarig.
    Gymnasieskolans uppgift inkluderar inte att se till att eleverna få så högt meritvärde som möjligt. Om du uppnår kraven för examensbevis, är din gymnasieskola tvungen att utfärda examensbevis (även om det blir till nackdel för dig - pga kurserna i examensbeviset är "låsta").

    Studie- och yrkesvägledare