Thea55

    Hej! Jag undrar om det vore möjligt att ersätta sitt godkända idrottsbetyg med ett annat betyg från ett annat ämne? Jag menar alltså om jag kan läsa ett valfritt ämne på komvux, t.ex. modersmål och använda det betyget istället? Det är så att mitt idrottsbetyg är det enda betyget som drar ner mitt meritvärde väldigt mycket. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag kan inte komma in på min utbildning pågrund av detta.

    • Milla : Har du "idrottsbetyget" i ditt examensbevis från gymnasiet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du har idrottsbetyget i ditt examensbevis från gymnasiet och det betyget drar ner ditt meritvärde, så kan du göra följande:
    - prövning i idrottskursen och försöka genom prövning höja det betyget;
    - göra högskoleprovet och försöka komma in i HP-urvalet;
    - fundera över att ta ett nytt examensbevis från komvux (chansen är inte stor att komma in på en gymnasial yrkesutbildning för att kunna sedan ta ut yrkesexamen men du kan i alla fall försöka); om du får godkända betyg i ett tillräckligt antal yrkeskurser, kan du ansöka om yrkesexamen från komvux; betyget i Idrott-och-hälsa 1 får ej inte i examensbevis från komvux men kurserna för både grundläggande och för särskild behörighet till universitet får ingå, och på så sätt kan du få ut examensbevis som både ger dig behörighet till "din" universitetsutbildning och som har högre meritvärde än det som du har idag;
    - söka till folkhögskolornas allmänna kurser och läsa där mot studieomdöme... det tar minst ett läsår /två terminer.
    __________
    Ditt förslag om att byta ut en kurs ur examensbeviset funkar tyvärr inte. Det går emot reglerna. Ingenting i examensbeviset får ändras. Ett nytt examensbevis kan du få som Yrkesexamen men där måste yrkeskurserna ingå, t.ex om du på komvux läser mot ett praktiskt yrke som t.ex IT-teknikerfastighetsskötarebyggnadsarbetareundersköterska, elektriker, trädgårdsarbetare eller yrkesförare (bara för att ta några exempel); vilka yrkesutbildningar som erbjuds på eller via komvux i olika kommuner kan vara väldigt olika men de flesta komvux erbjuder utbildning till undersköterska.

    Studie- och yrkesvägledare