Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Kort svar: studerande på komvux får inte några pengar utbetalade automatiskt, utan du måste ansöka hos CSN.
    Och reglerna säger att en studerande på komvux som är så ung som du ännu verkar vara (jag förstår det som så att du är 19 år i år och fyller 20 år först under 2024, stämmer det?) måste läsa på heltid för att ha rätt till studiehjälpen. Studiemedel, som består av bidragsdel och lånedel, och som ger mer pengar än studiehjälpen och där det även räcker att läsa på halvtid (20 timmar per vecka, men då har man i så fall rätt till halva studiemedelsbeloppet) kan man få som tidigast, för studier på komvux från 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år.
    Jag förstår det som så att du kommer fylla 20 år under kalenderåret 2024 och det är i så fall från 1 juli 2024 som du - åldersmässigt - skulle kunna ha rätt till studiemedel.
    Heltidsstudier på gymnasienivå motsvarar 20 gymnasiala poäng per vecka. De flesta gymnasiekurser är på 100 poäng och läses på heltid på 5 veckor. Läser du i lägre takt har du, alltså, inte rätt till ekonomiskt studiestöd. Du kan gärna kontakta CSN och få det bekräftat. Den information kan du annars läsa på CSN´s webb/hemsida.

    Sammanfattning
    Från 1 juli det året du fyller 20 år kan du ha rätt till Studiemedel. Innan dess - till STUDIEHJÄLPEN. För att få studiehjälp från CSN måste du läsa på Heltid. Du måste själv ansöka hos CSN (om du läser på komvux).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Mahmood : Hej Milla, jag ska läsa hela tid. 2st 100 poäng kurser över 10 veckor. Och tänker göra det enda upp till december. Hur är det då med studiemedlet när jag börjar att plugga i universitetet?
    • Milla : När man läser (i Sverige) på universitetet eller på en högskola, då kan man vara yngre än "från 1 juli det året man fyller 20 år" och ändå ha rätt till studiemedel. Man måste läsa på minst halvtid för att ha rätt till halva studiemedel. För heltidsstudier har man rätt till "hela studiemedel" (bidragsdel och lånedel) om man för övrigt uppfyller villkoren t.ex ska man i grunden ha Principiell rätt till svenskt studiestöd (svenska medborgare har den principiella rätten och utländska medborgare måste ansöka om den). Allmänt gäller: frågor om studiemedel, studiehjälp och andra ekonomiska studiestöd besvaras bäst av CSN.