Milla SYV på FrågaSYV

    Tyvärr, kan man inte få undantag från kraven på behörighet när det gäller svensk högskole-/universitetsutbildning. Yrkeshögskola kan ta in obehöriga (på undantag, i alla fall ibland...) men högskola-universitet i Sverige kan inte det, oavsett vilken anledning som ligger i grunden för varför man är obehörig. Du måste alltså få godkänt betyg i matematik 2a, eller 2b eller 2c (för att - vad gäller ämnet- matematik kunna delta i konkurrensen om utbildningsplats på svenska utbildningar till sjuksköterska).
    Du kan också kika på "liknande yrken" som inte kräver utbildning från högskola eller universitet, utan kan läsas på
    yrkeshögskola:
    Steriltekniker
    Medicinsk sekreterare
    Ambulanssjukvårdare
    Apotekstekniker
    Tandsköterska

    Studie- och yrkesvägledare