Utbytesår i USA

    Hej! Jag är väldigt intresserad av att gå på ett utbytesår i USA 2025/2026 alltså när jag går i tvåan i gymnasiet. Har även tänkt efter sommaren 2024 alltså första året. Men jag har haft dåliga betyg det var för att jag inte kunde komma till skolan pga av psykisk ohälsa och det känns väldigt orättvist att jag fick så dåliga betyg för jag inte var närvarande. Jag hade runt 275 merit innan min deppiga period och gick ner till 202 merit under ett år med tre F. och nu på senaste höstterminen höjde jag mig till 240 merit och fick bort mina F i de ämnen som bara undervisar under en viss termin. Jag har fortfarande ett F kvar som jag fick sen 2022 och har sedan dess inte fått chans att ändra på det alltså geografi. för att SO läraren inte undervisade i ämnet längre. Men under denna termin vet jag och min syv lärare att jag kommer få ett bra och högt betyg i geografi och jag har chansen att höja betyget till slut betyget. Då jag kmr gå ut med cirka 260 merit. och förhoppningsvis mer. Men på alla organisationer säger de att man ska inte ha F i två år, några säger att man ska ha över medel betyg och en annan sa att man ska bara ha godkända betyg. Jag vet att jag kommer få minst 260 merit med inga F som slutbetyg i 9:an men problemet är mina gamla betyg. Det känns så orättvist jag vet att jag har potentiall och jag gör väldigt bra i skolan nu. Och de vill också se frånvaro och jag vet att jag har haft upp till 60% frånvaro i 8:an och lite i höstterminen 9:an men även lärarna säger att min frånvaro blir bättre och bättre och nu pluggar jag på heltid jag deltar i alla lektioner och är sällan närvarande. kommer detta påverka antagningen??

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    när du ansöker om att få åka på utbytesår förklara din situation och varför du tidigare haft lägre betyg och högt frånvaro. Om du har läkarintyg eller utlåtande från en psykolog, bifoga det till din ansökan. Även dina vårdnadshavare kan skriva ett "personligt brev" och förklara detaljerna kring din skolgång och din hälsa. Be också din klasslärare/mentor, kuratorn och skolsköterskan på din skola om hjälp (de kan också skriva ner sitt utlåtande kring din situation som du kan bifoga din ansökan). Och jag hoppas innerligt att de som bestämmer i frågor om utbytesår kan och vill ta hänsyn till din situation och bevilja undantag från reglerna.
    Lycka till!
    P.S: kika gärna på gymnasieguiden.se/gymnasium/EF-high-school och delta gärna i deras informationsmöten om utbytesår i USA!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Utbytesår i USA : Tack för det snabba svaret! Ja det kan jag definitivt göra hoppas allt går bra, ha en trevlig kväll!
    • Milla :

      Kika också gärna på gymnasieguiden.se/gymnasium/ef-high-school och den 31 Jan 2024 kommer det bli infomöte om utbytesår i USA, kl.17.30 - klicka på länken, ovan och du kommer till presentationen av EF-utbytesår. Anmäl dig gärna till deras webbmöte där du också kan ställa dina frågor om utbytesår i USA.