Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Julian,
    jag är inte helt säker på att jag förstår din fråga på rätt sätt.
    Om du vill få ihop poängen till kandidatexamen, då rekommenderas att läsa A, B och C (eller I, II och III) kurserna inom samma ämne på samma lärosäte (detta för att vara säker på att inga "överlappningar" sker).
    Om du undrar om man får läsa kurser med mycket liknande innehåll på olika lärosäten (vilket blir mer eller mindre en repetition för dig) så är det inte förbjudet, så vitt jag vet. Men då slösar du din tid och även förbrukar studiemedelsveckorna (om du tar studiemedel).
    Allmänt gäller: om du blir ANTAGEN till en utbildning, får du läsa den, även om redan har godkänt betyg i samma eller i en liknande kurs (på samma eller på ett annat lärosäte). För mer information får du gärna vända dig till studievägledare på de institutioner som kurserna ges på.

    Studie- och yrkesvägledare