Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    läs gärna om yrket Kriminolog på framtid.se/yrke/kriminolog
    Kriminologiprogrammen på de svenska lärosäten (universitetsnivå) brukar kräva, för särskild behörighet, godkända betyg i Matematik 2 och i Samhällskunskap 1b (eller 1a1 + 1a2).
    I HT-programmet ingår inte matematik 2 som obligatorisk kurs. Vad gäller samhällskunskap så är 1a1 en obligatorisk kurs men du kommer behöva läsa även 1a2. Se programplan för HT på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/HT/programplan/Programplan_HT.pdf
    Om din gymnasieskola kan ge dig möjlighet att läsa matematik 2 och samhällskunskap 1a2 inom Individuellt val, och att du även "behåller" kurserna svenska 2 och 3 (och inte väljer bort de kurserna, vilket du har rätt till men då kommer du sakna grundläggande behörighet), då kan du direkt efter HT-utbildning på gymnasiet bli behörig till kriminologiprogrammen på de svenska lärosätena. I annat fall kommer du behöva komplettera efter gymnasiet.
    Hur lång tid kan du behöva komplettera? Matematik 2 kan på komvux (på heltid) läsas på fem veckor. Samhällskunskap 1a2 kan läsas på 2.5 veckor (det är totalt 7.5 veckor). Väljer du på gymnasiet bort svenska 2 och 3, tar det 10 veckor på heltid att läsa de två kurserna på komvux. Så, i vilket fall kan du hinna komplettera inom en termin.

    Studie- och yrkesvägledare